Q & A

Har fått in några frågor gällande träning som jag tänkte samla ihop och köra i ett gemensamt inlägg. Detta är frågor som kommer från både Instagram, mail och kommentarer. Here it goes!

”Vad härligt med en sån bra känsla! Ser fram emot ett inlägg om själva loppet 🙂Sen har jag ett önskeinlägg! Har blivit VÄLDIGT sugen på att skaffa mig en cykel men har ingen aning vilken typ man ska ha? Skulle du inte kunna lägga upp en cykelguide med tips för vad man ska tänka på och några bra exempel?

Tack på förhand och tack för en härlig blogg!”
Ska försöka hålla mig från att bli för långdragen och skriva en mindre avhandling kring ämnet. Jag har bara  mig själv att utgå ifrån, hur jag gjorde och hur jag tänker, och inget sätt är egentligen rätt – det är upp till dig själv helt och hållet. Men börja med att svara på dessa frågor.

1. Vad ska jag använda cykeln till?
– Triathlon, som ett träningsredskap, exempelvis ut och cykla med vänner och cykelgrupper?  Då tycker jag helt klart en landsvägscykel dvs racer eller om du vill gå all in och vet att Triathlon är din grej: tempohoj!
– Växlande terräng så som grusvägar, landsväg, stadscykling/pendling och större stigar? Kolla efter en hybrid. Finns massor av olika hybrider inom olika kategorier.
– Enbart cykling i skog och svårare terräng? Mountainbike helt klart!

2. Hur mycket kan jag lägga? Prova ut!
Åk till en cykelhandlare som exempelvis Cykelcity, Sportson, Länna sport, Cykloteket, XXL (beroende på var du bor givetvis) och testa ut olika. Be att få provcykla dem, testa olika märken, växelgrupper och prisklasser. Du bör ha en ca summa bestämd när du testar ut cykel, för tro mig, det blir dyrare än vad man tror med alla tillbehör etc.

3. Valet mellan ”the real deal” och ”saving mode”.
Antingen gör du en fuling och testar ut din storlek samt vilken typ av cykel du vill ha hos en cykelaffär för att sen leta reda på en snarlik på blocket. Eller så köper du en direkt från affären.

Fördelar och nackdelar med blocket vs affären:

+ Om du köper din cykel i affären så får du oftast bike-fit på köpet, försäkring och all hjälp kring cykeln. Det är väldigt bra om du är nybörjare.
+ Om du köper din cykel via blocket så spar du en del pengar och det blir inte så oerhört dyrt om det skulle vara så att cykeln står längst in i förrådet efter några månader och du har tröttnat. Andrahandsvärdet är helt okej för en bra cykel, så du kan dock alltid sälja vidare den om det skulle vara så att du känner att ”wow, detta vill jag satsa på” och byta upp dig till en dyrare variant. Det gjorde jag. Köpte min första trek som var 12 år gammal på blocket för 3000 kr, renoverade den lite, cyklade på den i ett år, sålde den för samma pris och köpte sedan min nya Trek för ca 13.000 kr via en deal på Roslins.
– Om du köper din cykel via blocket har du ingen garanti om den skulle gå i sönder eller visa sig vara ett ”fulsälj”.
– Var inte rädd för att säljarna ska ”tvinga” på dig en massa tillbehör eller rentav en dyrare cykel när du befinner dig i butiken. Säg din summa (gärna lite lägre än vad du egentligen har) och be dem sedan hjälpa dig att hitta en cykel som passar dig för ungefär den summan. Var tydlig med vad du vill ha och inte ha. Kom ihåg – du är där för att köpa det som passar dig, inte vad säljaren just nu tycker är trendigt eller ett ”must have”.

4. Velig?
Det finns cykelaffärer som hyr ut cyklar. Det kan vara en god ide att kolla upp exempelvis över en helg. På så sätt kan du testa dig fram. Kolla även med vänner och bekanta runtomkring, kanske kan du få testa deras cykel? Jag var helt säker på att jag skulle bli en Bianchi-brud. Men har nu haft två Trek´s och trivs kanon. Men vem vet, en vacker dag kanske jag rör mig vidare mot ett nytt märke. Det vet man aldrig, för jag har ännu ej testat. Öppet sinne hörrni, lås inte er vid en sak. Våga testa!

5. Trampa mil!
Okej. Du har cykeln, du har köpt en godkänd hjälm, dina skor passar och du har gått loss på en riktig snabb cykeloutfit med tillhörande fula discohojs-glajjor med en touch av Tyskland. Du är redo. Ge dig ut. Vad väntar du på? Du kommer inte bli bra på cykling om du hoppar över passen eller är rädd för lite stänk och skit.

6. Znark.
Just ja. Lär dig byta däck. Det är fortfarande min värsta skräck. Står helt klart på min lista över att behärska. Var på en meckkurs förra året på ett cykelcafe på Södermalm. Men de kunskaperna har bleknat lika fort som min solbränna från helgens Spanienresa.

”Alltså jag älskar dina instastories! Keep it up! Jag har en fråga till bloggen, kan du inte skriva om hur du tränar sista veckorna innan tävling? Tack!!”
Jag kan ju inte göra mycket mer just nu. Träningen är gjord. I´m done. Den träning som jag har lagt det senaste halvåret underhålls just nu så kroppen känns alert och redo för vad som kommer. Ibland får jag lite panik och tänker ”helvete, måste ut och cykla backar! Det kommer komma massvis med backar i Jönköping och Gdynia”. Men jag inser snabbt att hetsa upp och ner i en backe 2 veckor innan tävling bara kommer ge mig ännu sämre självkänsla och framförallt – jag kommer se ut som en flåsande manisk idiot.

Det är nu exakt 13 dagar kvar tills Ironman 70.3 Jönköping och ca 6 veckor till Ironman 70.3 Gdynia. Förra veckan körde jag 4 pass, varav 2 av dem var lugna 10 km löpturer. Det var en medvetet planerad lugn vecka för jag hade känt mig rätt sliten i både själen. Denna veckan kommer jag lägga upp träningen på följande vis:

Måndag (idag): Lätt cykeltur ner till Kungens Kurva med Anna. Med lätt menar jag riktigt lätt transportcykling.
Tis: Tröskelintervaller 10 km
Ons: Styrkepass / Ben & Core.
Tors: Yoga
Fre: Långpass löpning 20 km
Lör: Lätt styrka
Sön: Långpass Cykel
Mån: Vila
Tis: Simning 1900m
Ons: Lätt löpning 5 km (halverar mitt tröskelpass)
Tors:  Valfritt (här kör jag helt på dagsform och vad jag är sugen på)
Fre: Vila
Lör: Simning 1000m för att kicka igång kroppen och känna på vattnet.
Sön: TÄVLING JÖNKÖPING.

Detta är inte hugget i sten. Det är ingen av min träning vilket ni som har följt mig länge vet. Låt oss säga att jag vaknar upp på fredagen med en trött känsla i kroppen och ingen energi alls att köra 20 km. Då kanske jag ändrar om och kör lätt styrka och löpningen på lördagen istället. Jag lyssnar hela tiden på kroppen och den röda tråden är helt enkelt att vila mer än vanligt. För mina vanliga veckor så har jag oftast bara en vilodag, dock kör jag inte stenhårt varje dag och då jag som sagt tränar väldigt varierat så sliter jag inte på kroppen som om jag skulle ha sprungit varje dag. Förstår ni skillnaden?

Så what about Gdynia då? Då min semester redan var bokad och vi är ett gäng som ska ner till Marbella dagen efter jag kommer hem från min löpresa jag ska göra med Team Nordic Trail runt Mont Blanc 21-26 Juli så är placering av tävlingen den 6 augusti i Polen inte helt optimal. Men vad gör det? Skapar man ett problem utav det så blir det ett problem.  Jag försöker se det som en bra grej, en styrka. Min plan för den tävlingen är följande:

En återhämtningsvecka i Marbella med vänner, sol, bad och massa god mat. Låter kroppen få vila efter ca 20 mils löpning på 5 dagar och har helt enkelt endast 2 lätta träningspass där nere som jag väljer helt efter hur jag känner mig. Detta är enbart för att hålla kroppen aktiv och förhindra att jag stelnar ihop helt. Kan vara löptur, simning eller promenad med lite inslag av backar. Flyger direkt till Gdansk från Malaga den 4 augusti och kommer därför befinna mig på plats en 1,5 dag innan tävlingen. Väl på plats kommer jag förmodligen dra ut och cykla en runda för att kolla så att cykeln är rätt hopmonterad (jävligt jobbigt om mina meck-skills sviker mig) efter flygresan och känna på miljön. Det är inte optimalt, jag vet, men det är inte omöjligt och jag får helt enkelt se det som en riktig utmaning för min kropp och framförallt psyke.

Är det viktigt för dig att träna mage och ha en ”snygg mage?”

Ptja..Det är viktigt att ha en stark bål och om min mage blir snygg på köpet så gärna för mig. Jag tänker inte hyckla, jag gillar när min mage ser stark och vältränad ut. Men med vältränad betyder det inte automatiskt magrutor. Mina ”rutor” eller det är mer linjer är inte lika synliga då jag har ökat matintaget och gått upp några kilon. Påverkar detta min mage utseendemässigt? – Ja det är väl klart.  Men styrkemässigt då? – Jajamän. Jag behöver all styrka, energi och kraft jag kan få just nu då jag har mycket på jobbet, tuffa tävlingar framför mig och privat mycket inplanerat. Dessutom äter jag mat som gör att jag svullnar upp lite och samlar på mig vätska. Men sluta med det då? Varför? Jag älskar ju godsaker. Jag har insett mer och mer att en väldefinierad mage inte är lika viktigt för mig längre. Eller..det har nog aldrig varit det. Om jag ska vara helt ärlig. Men det känns som jag har släppt den absoluta sista procenten kring ämnet.

För mig är styrka och ”en snygg” mage två skilda ämnen. För känner jag mig stark så känner jag mig snygg och då även vältränad. Det har tagit mig några år att landa i den insikten och ibland, vissa svaga stunder, kan även jag känna  ”om jag bara hade lite snyggare mage..”

Men den känslan går fort över när jag kontrar med ”..så hade du sprungit 2 min snabbare? Cyklat bättre? Presterat bättre på jobbet?”

Sen återgår jag till att tycka att min mjuka starka mage är världens snyggaste och sträcker på mig lite extra när jag springer i endast sport-bh i spåret.

Tänk att en kroppsdel kan orsaka så mycket känslor. Men framförallt: tänk på allt jag hade kunnat göra under årens lopp istället för att lägga energi på en ..ja just det…mage.

Det var det, skicka gärna in frågor eller återkoppla om det är något jag har missat gällande cykel-delen. Hej!

 

5

Ost. Livets elixir stavas ost.

Sista kvällen i Marbella (ehm nåja, åker ner om 4 veckor igen) spenderades bland annat med middag på Café Flora by Casanis.  Har hört mycket gott om stället och speciellt om deras Carbonara som flamberas i ost. Ja men ni hör ju själva. Galet. Casanis är ”moder” restaurangen som ligger lite längre upp på den lilla gatan mitt i gamla stan och Flora serverar snarlik mat. Jag har inte bestämt mig om jag tycker att Flora är bättre än Casanis. Än. Får köra ett nytt försök i Juli när vi ska ner igen. Men de kvalar förmodligen in på relativt samma plats.

Vi började med en fördrink (mangocaprinuschka) och beställde därefter deras pekinganks-pizza. Den var riktigt god.  Stort plus för sizen med. Deras förätter är menat för sharing så denna pizzan räckte gott och väl för oss 3 personer som delade på just denna förrätten. Tjejerna tog in krispiga räkor, vitello samt lite bruchetta.

Sen rullades osten fram, servitören började gröpa ut och tände sedan på så det skulle smälta och spagettin därefter fick flamberas i osten.

M a g i.

På med bacon, mer parmesan, äggula och massa peppar… voila!

Hoppade av förklarliga skäl desserten. Pizza till förrätt och pasta till varmrätt lämnar tyvärr inte mycket plats. Vilket var synd. För deras efterrätter såg riktigt trevliga ut. Next time! För det blir det absolut.

Ni måste gå dit om ni är i Marbella. Lova mig det? Okej bra. Nu måste jag packa. Flyget går om 4 timmar. Hej!

5

Bubblegum!


Sådär såg jag ut i gårkväll när vi åt middag inne i Marbella. Tänk vad spontana reafynd kan tillföra i garderoben. Jag fyndade toppen på River Island förra veckan för en hunka och mockasandaletterna på Zara i onsdags. Tror också de kostade runt hundra spänn. Som hittat! Man tjänar ju faktiskt pengar när man handlar på rea. Det vet ju alla.

Kjolen är också från Zara och bälte samt väska vet ni ju redan.

Nu: frukost & pool. Hej!

9

Midsommar på spanska.

 



Lugnt, avslappnat och väldigt väldigt härligt. Det sammanfattar min midsommar rätt bra. Vi spenderade dagen på Ancla Beachclub, åt lunchen på deras terass och vid åtta på kvällen dukade vid upp en svensk liten midsommarbuffe med spanska råvaror hemma. Somnade vid halv två efter långa och oerhört underhållande  diskussioner om tinder och de värsta dejterna man har varit på. Finns ju en del att avverka på det ämnet om man säger så.

Jag skulle ljuga om jag så att jag superpigg idag. Värme och iskall rosé är en kombination som inte alltid efterlämnar en hög aktivitetsnivå dagen efter.

Ska fortsätta med min bok, ta ett dopp i havet och kanske sova en stund.

Kravlöst.

Kontrasten till livet i 190 som drar igång på måndag igen.

Precis som jag vill ha det. Puss!

12

Lata dagar och vassa armbågar.

Idag har jag verkligen inte gjort många knop. Förutom imorse då när rev av en timmes löprunda. Vid 11 drog jag och Calle till Puro Beach och sen var det ryggläge hela dagen. Vilket jag kände, framförallt i skallen, behövdes. Jag har inte kollat mailen på hela dagen, undvikit instagram förutom någon minuts check och bara läst läst läst. Samt unnat mig en massage. Alltså. Låt oss ägna några minuter åt massagen. Bokade in 30 minuter med en stilig spansk herre som såg ut som en mix mellan en surfer från Bali och Antonio Banderas. Han klappade på bänken och jag la mig tillrätta. Nu. Nu jävlar skulle det njutas. Helst sovandes.

3 sekunder in spärrar ja upp ögonen och kväver ett skrik. Mini-Banderas hittade mina knutor direkt. Med sin armbåge.

”Dont worry, I will fix this.”

Sen hörde man hur han ojade sig på spanska.

Hejdå behaglig dvala, hej trettio minuter smärta. Mini-banderas satte igång, överlycklig över att faktiskt få knåda något annat än feta ryssar och faktiskt få användning av sina massage-kunskaper. För det hade han. Jävlar vad duktig han var. Oväntat att mitt livs bästa massage skulle bli av en spanjor på en överprisad beachclub i Marbella.

30 min senare klappade han mig på axeln, jag torkade av mitt dreggel från mungipan och tog mig stapplande tillbaka till solbäddarna för att vila. Aktivitetsnivån hade helt kört slut på mig.

Sex timmar senare och vi är hemma, ombytta och redo för att dra ner för middag. Det ryktas om tryffelpasta. Kanske festar jag till det med ett glas sangria. Vem vet.

Imorgon är det midsommar. Hoppas ni får en solig och härlig sådan. Ni behöver inte säga detsamma, det är lugnt, ska vara 32 grader imorgon.

Hej!

 

11

” Men sluta du ger mig ångest, chilla lite, du har semester!”

Om jag fick en kaka för varje gång jag har fått:

1. En reaktion med uppspärrade ögon och en hastig inandning.

2. Kommentaren  ”Men slappna aaav, du har semester!” eller ”Måste avfölja dig nu, här ligger jag i hängmattan och äter chips hehe.”

3. En grymtning och mummel om träningsfreak.

..då hade jag förmodligen varit betydligt rundare men antagligen fortfarande lika nöjd över min livsstil.

Vad är det med semesterträning som triggar igång så mycket känslor? Jag förstår inte riktigt varför jag skulle välja bort det som gör mig lycklig för att jag har semester? Varför ska jag sluta med det bara för jag har bytt ort, tagit ledigt från jobbet vilket resulterar 8 timmar MER tid på dagarna och har världens skönaste väder att vistas ute i. Logiken i det är för mig sisådär faktiskt.

Semesterträning för mig är kravlös, stressfri och härlig. Jag tränar det jag känner för, stannar upp mitt i en löprunda för en selfie, går promenader där det oftast slutar med glass, gör 47 armhävningar istället för 50, tar ett glas vin på kvällen och hoppar fyspasset för att istället riva av den vid soluppgången istället. Ja ni hajjar, mańana mańana.

Är jag ett träningsfreak för jag stiger upp innan solen har gått upp för att springa? Försummar jag mitt semestersällskap för att jag väljer att träna 1 timme av 24 och kommer hem samtidigt som resten av sällskapet stiger upp för att förbereda frukost. Hetsar jag min omgivning för jag väljer att göra något som får mig att må bra?

Ska jag vara helt ärlig?

Jag bryr mig inte. Eller jo, klart jag bryr mig, annars hade jag inte skrivit det här inlägget. Men jag bryr mig inte till den graden att jag slutar göra det jag vill, att jag inte möter personens blick som kommer med invändningar om mitt val på semestern, för gudarna ska veta att jag tvingar inte med någon annan, eller skäms lite för att jag är orolig vad folk ska tycka.

”Men vill ju inte vara den där maniska bruden liksom.”

Äh. Då får jag väl vara det. Vilket provocerar ännu mer antar jag.  Jag vet ju innerst inne vad jag är och inte är. Ska jag skippa något för att personen ifråga ska må lite bättre med sitt val att inte röra sig? Vilket är helt fine om man inte vill. Det är livets liv att löka loss och dricka margharitas hela dagarna! Men jag vill och kan göra båda. So why the hell not?

Jag tror detta ämnet rör upp så mycket känslor för att det helt enkelt är jävligt provocerande att möta personer som har hittat sin livsstil och är helt trygga med sina val.  Att de ena dagen kan snooza och andra dagen riva av en timmes träning samtidigt som folk går hem från nattklubben. Och de är helt fine med det. För det är deras grej, deras liv och de låter sig inte påverkas av varken eller. Av hur en semester ”ska” vara eller inte vara.

Det är så tjatigt liksom. Semestern kommer varje år.  Det är inte som att det är något nytt, något livsförändrande och fenomenalt. Den inträffar varje år, mestadels på sommaren för många, och ska jag vara helt ärlig så njuter jag och ”slappnar” av året runt. Jag sparar inte allt till någon vecka under sommaren där hetsen är total att maxa ledigheten, ta igen sig, carpa sönder dagarna därefter tillbringa sista dagarna i maximal ångest för att man ska börja jobba igen.

Nä.

Det vore för mig lite hyckleri att stolt basunera ut att jag trivs med min livsstil och har funnit min balans och sen inte vilja leva det livet när jag drar utomlands. Förstår ni hur jag menar? Jag hade nog känt så.

Det handlar om en timme. Inte ens det många gånger. Kan vi snälla släppa hysterin över att någon väljer att röra på sig under den heliga old mighty semestern?

Det vore superskönt.

Kram.

28

Fladdrig kjol är alltid en bra ide.

Snabb hälsning från släktkalaset här nere i Puerto Banus. Tittar in och visar min nya kjol från Asos. Hur fin? Älskar materialet och att den är så..spansk. Flamenco VIBES!

Skor och topp från Zara. Är så sugen på att köpa toppen i marinblått med vita ränder med. Så oerhört smickrande för överkroppen då jag gillar att ha bara axlar och rygg.

Ha en fin kväll godingar!

Hej!

6

Marbzbonanza!

Sitter på Arlanda med en kaffe i näven och en trave böcker i andra. Har gått bananas och länsat pocketshop. Jag är ett sådant där tråkigt resesällskap som ligger och läser hela dagarna på semestern. Det finns två lägen. Antingen rör jag på mig, promenad, tennis, löpning osv eller så ligger jag helt still som en klubbad säl och förlorar mig in i böckernas värld. Tror jag slog rekord i böcker på förra semestern, drog 13 böcker på 2 veckor.

Kul flickvän. Eller så är det just det som gör att min kille står ut med mig, för en gångs skull är jag tyst och stilla.

Finns ju två sätt att se på det 😉

Jag längtar tills jag sätter mig på planet, knäcker en p-max och öppnar upp påsen med rostade kokosflarn. 3 timmars egentid och 5 nya böcker. HEAVEN. Sen väntar 5 dagar i Marbella. Älskade Marbz. Leopardkjolen, röda läppstiftet, fladdriga tunikor och guldringarna är nerpackade. Som en riktig liten Marbellakärring. Är så redo för några dagars semester.

Minns ni tävlingen jag hade med Bruce i detta inlägget? Jag tänkte dra vinnarna nu. Håll i hatten för dessa personer har vunnit 1 gratis månad med Brucepass:

Elin Holmberg
Fredrika Winter
Elin Wallén
Josefin Olsson

Grattis! Det aktiveras i er app, hojta till i supporten (chatten) i er app om något ej lirar som det ska.

Snart dags för boarding. Måste kissa! Hörs i Marbz, hej!

4