Höstens träning.

 

Som många av er såg på min Instagram så kickade jag igång min styrkeperiod i måndags. Efter en veckas helvila kan jag lugnt säga att kroppen kändes väldigt taggad på att få svettas lite igen. Anledningen till att jag hellre kör längre viloperioder då och då är helt enkelt för att jag känner att jag får bäst resultat av det samt att jag mentalt släpper träningsfokuset och kan ladda om med ny motivation och energi. Sen så är jag helt övertygad om att eventuella överansträngningar, förslitningsskador och andra skavanker mår bra av en längre paus.

Så hur har jag tänkt strukturera upp träningen i höst och vad är mina nya mål?

Först och främst så måste jag få rätt på mitt knä. Som jag skrev i min racerapport så small det till under sista milen på löpningen när jag tävlade i Gdynia och jag tror tyvärr att nerförslöpningen i Mont Blanc hade en stor bidragande faktor i skadan. Jag har inte sprungit på 1,5 vecka och känner idag av knäet då och då i exempelvis när jag går nerför trappan. Min plan är att vila till torsdag och sen ge mig ut på en lugn jogg för att känna av läget. Ska även boka en tid med Daniel på InMo Medveten träning som jag har gått till i snart två år. Han har hjälpt mig med min hälsporre samt mina låsningar i ryggen.

Mitt andra stora fokus i höst är att bygga upp styrkan igen och nöta cykel. Styrketräningen har verkligen gjort mycket för mig och jag kan riktigt längta till dessa perioder där jag kan fokusera på mina styrkeupplägg. Jag har verkligen utvecklats i min löpning det senaste året och det har varit mycket tack vare ett bra löpupplägg med många träningstimmar nerlagda men även att jag har varvat med tung benträning för att minska skador och bygga löpstyrka. Dessa tunga pass minskat i takt med att min tävlingssäsong satte igång men nu är det som sagt dags igen. Men ska jag verkligen nöta cykel då? Hell yes. Min akilleshäl denna säsongen har helt klart varit cyklingen. Jag måste bli starkare och jobba upp mer tryck i benen. Nästa år vill jag kapa minst 20 minuter i cyklingen och då krävs det tunga intervaller och jag kommer troligtvis köra ännu ett år med Triathloncoachning av Carl Norell. Vilket innebär ett gäng riktigt tråkiga, men nödvändiga, timmar i vintermörkret på wattcykeln.

För två år sedan anlitade jag Farid som håller till på Gymmet Stockholm. Han skapade ett personligt träningsprogram åt mig som jag nu kommer återanvända (dock med några finjusteringar.) Det är ett 4 – splittschema som fokuserar på tunga fria vikter i form av basövningar, muskelkontakt, maximal belastning, och intensitet. Jag kommer slänga in en del 3D övningar samt fokusera på att jobba aktivt med min kroppsvikt i mina cirklar.

Pass 1 – Rygg/axlar med betoning baksida ben
Pass 2 – Bröst med betoning triceps/core
Pass 3 – Ben
Pass 4 – Rörlighet/stretch alt yoga/pilates, lugnare simpass.

Varje pass börjar med uppvärmning och avslutas med 20 min snabb gång i hög lutning på bandet. Vissa av dagarna kommer jag byta ut gång mot 1 minuters backintervaller.

Jag kommer jobba med i 5 veckors block och därefter justera om så att jag chockar kroppen. Justeringarna kan exempelvis vara att jag kör dropsets/supersets  på vissa övningar, ändra antalet reps och sets och byta ordning på övningarna. Vissa av mina styrkepass kommer jag avsluta med exempelvis en cirkel eller lite HIIT-övningar. Detta är mest för jag tycker det är så otroligt roligt att avsluta med sådant och min kropp svarar väldigt bra på sådan träning.

Till dessa 3 styrkepass kommer jag addera 2 stycken konditionspass vilket kommer vara cykel och löpning. Detta ger mig 5-6 högkvalitativa träningspass. Var tredje vecka kommer jag även slänga in dubbelvila.

I mångas ögon kan detta verka väldigt mycket. Det intressanta är att jag efter vårens alla träningstimmar och brickpass (cykel + löp) eller exempelvis långpassen på 2,5 – 4 timmar tycker det ska bli riktigt skönt att ”bara” träna 1-1,5 timme. Jag trivs väldigt bra att vara aktiv och har en god relation till min kropp, mitt välmående går alltid först och jag försöker hålla det väldigt enkelt. Är jag pigg så gasar jag, känner jag mig sliten och trött så tar jag det lugnt eller vilar. Samma sak gäller i princip mat. Är jag hungrig så äter jag och tvärtom. Under årens lopp har jag lärt känna mig själv och hur kroppen på ett djupare plan och även om jag lyssnar på andra som har mer kunskap i ämnet så hyser jag stor tillit till mig själv och de val jag gör.

Runt december kommer jag lägga om träningen på nytt och inrikta den rent på triathlon. Simpassen kommer trappas upp och det kommer börjas nötas långpass och fler cykelpass igen. Kommer sänka styrkepassen till 1-2 pass per vecka och försöka bibehålla styrkan jag har byggt upp i benen under hösten för att verkligen utveckla min cykling.

Jag fick en kommentar häromdagen att det är lite komiskt med alla ”oss” som beter oss som om det vore OS vi tränade inför. Alla träningsscheman, målsättningar och förberedelser. Må hända att det verkar en smula overkill i somligas ögon. Men jag vet med mig själv att brinner jag för något och fokuserar samt tränar därefter så får jag även resultaten därefter. Jag jagar inte pallplatser. Jag jagar bara den bästa versionen av mig själv. Och jag älskar att utvecklas och nörda ner mig i min träning, det är fruktansvärt roligt. Äh, alltid retar något någon. Så är det med allt. Vill man träna som om det vore OS man skulle delta i, gör då det och glöm inte att sträcka på dig medan du gör din grej. Det är coolt. Du är cool.

The pepp is real, nu fortsätter jag bygga på detta drömtempel (min kropp är mitt tempel som Bridget Jones en gång sa.) Hej!

 

 

16

I det känsligaste lilla rummet i mitt hjärta.

Jag har inga problem att skriva om mina brister prestationsmässigt, prata om vad som gör mig ledsen eller ta konfrontationer – men är det något som var riktigt känsligt så var det att skriva hur jag tror folk uppfattar mig som vän. Jag menar, tänk så är det inte alls så jag är som vän? Ingen vill ju höra att man är en crappy vän liksom. Nåja. Här kommer den, lånad av HannaPee. Thanks guuurl!


Hur är dina egenskaper som vän?
Jag skulle vilja säga att jag är rätt rolig och att mina vänner både skrattar med mig och åt mig.  Sarkasmen och ironin är inte direkt en bristvara. Kan vara ganska bitter i omgångar på ett rätt underhållande sätt och det har livat upp många situationer i livet. Är väldigt bra på att styra upp saker och har bland annat flera roliga fester i bagaget. Jag får ofta höra att jag är social och har lätt att öppna upp för nya människor vilket gör att människor känner sig välkomna. Mina vänner vänder sig ofta till mig för råd  och många tycker jag är en jävel på att motivera och peppa. Vilket jag försöker visa mycket genom att ställa upp med att erbjuda min soffa som boende ett par månader eller erbjuda hjälp på andra sätt. Jag har ett stort kontaktnät med många bekanta och vänner, men det är en mindre klick som jag anser mina bästa vänner. Och de är som min familj. Det finns ingenting jag inte skulle kunna göra för dem. Jag hoppas bara att jag visar det tillräckligt mycket.


Sämst som vän?
Jag har riktigt dåligt tålamod i vissa situationer och är en tidsnazi vilket många av mina vänner är väl medvetna om. Det har ofta hänt att jag har surat för att någon är sen eller är seg, det går fort över men kanske inte är så charmigt alltid. Jag försöker påminna mig själv om att inte alla gillar ett högt tempo eller lever sitt liv som jag gör. Förutom det så är jag väldigt ärlig och bestämd. Det är mestadels en bra egenskap men kan ibland te sig lite illa. Jag kan ibland låta väldigt hård vilket 98% fallen inte är min mening utan bara så jag låter när jag återberättar eller förklarar något. Blir väldigt besviken när jag märker att en vän inte respekterar min tid vilket jag ibland kan visa lite för tydligt. Jag menar, alla har sina anledningar, och jag försöker påminna mig själv om det. Men ibland är det väldigt svårt.


Vad stör sig dina vänner på med dig?
Att jag ibland tar strider jag inte behöver, att jag kan ta på mig lite för mycket och glömmer bort att prioritera vad som är viktigt och ibland vara lite för engagerad i vad som händer i telefonen. Kan även vara jävligt störig och terrorisera mina vänner tills de svarar på något jag har frågat om. Sen vet jag inte mer. Det kanske är mycket mer? Ber ödmjukast att få en lista på störningsmoment som jag kan åtgärda ASAP. Vill ju inte va en oskön vän.

Återkommande vänproblem?
När jag var yngre hade jag flera himlastormande vänskapsrelationer som nästan blev som ett förhållande. Ni vet, man ses varje dag, man gör alltihop, man ser på varandra som systrar och planerar livet utifrån att man alltid ska vara tillsammans. Dessa relationer är idag inte som de började och det finns visserligen olika förklaringar till det men jag tror den gemensamma nämnaren är att vi kvävde och satte orealistiska förväntningar på vänskapen och när sedan när en liten liten spricka skapades av ett missförstånd eller ett helt vanligt tjaffs som hör till vänskapen. Ja då blev det så mycket mer. Det blev en hel avgrund. Det var återkommande då. Nu tror jag mer det handlar om tid. Att prioritera och finna tid. Och att acceptera att alla prioriterar olika.


Typiskt för dig som vän?
Svarar snabbt vare sig det handlar om mail, sms, instastories eller facebook. Är en doer och får saker att hända. Är alltid villig att hitta på något och försöker komma med lösningar eller förslag. Jag frågade en tjejkompis vad som är typiskt mig och hon svarade såhär: ”Det typiska med dig är att du alltid är tough love. Man får inte alltid svaret man vill ha av dig men man får svaret man behöver. Det är ganska ovanligt men typiskt dig.” Och ja, det stämmer nog väldigt bra med hur jag är.

När blir du sur?
När man är sen. Herregud det kliar i kroppen på mig. Men jag blir mer sur när jag själv märker att jag håller på att bli sen. Får ångest och vill radera mig själv från jordens yta. Jag reder gärna ut saker och ting direkt och har inga problem med konfrontation, ogillar starkt när man inte berättar vad problemet är. Jag kan bli väldigt sur när en vän ska bli tala mig tillrätta som om jag vore ett barn. Som tur är händer det inte alls ofta då det antagligen inte hade varit en långvarig vänskapsrelation om vanligt förekommande.

Tråkigast med dina vänner?

Ingenting. Älskar varenda liten del med dem. Till och med de mindre bra bitarna. <3

Önskeegenskap som vän?
Snäll, ödmjuk, flexibel, öppensinnad och äventyrslysten. Och ha jävligt bra humor. Som mig då. Hehe.


Värsta sortens vän?

Krångliga vänner. Ah, det är så tröttsamt och tar så mycket tid. Samt personer som ger små tjuvnyp eller gör sig lustiga på min bekostnad, vänner som kopierar allt man gör/köper/säger, missunnsamhet och surisar.

Bästa sortens vän?
Som älskar mig och andra vänner för den man är och vill bli. Som låter en göra fel och stöttar ens ibland orealistiska drömmar samt hejjar på fast att det kanske helt skiljer sig ifrån vad de skulle ha gjort. Som tar ansvar. Som vet att man kan ta en tillsägelse och som framförallt innerst inne vet att min tough love enbart ges till de jag verkligen tycker om och är 100% från hjärtat.


Gemensamma drag för mina närmsta vänner?
De är alla sådana otroligt öppna och genuint snälla människor. Jag har så otroligt roligt med dem och jag blir inspirerad av varenda en. De är smarta, kreativa och gör det bästa utav livet. De har riktigt grym humor och gillar memes lika mycket som mig. Jag älskar att mina vänner är så olika varandra men ändå respekterar varandra. Mina närmsta vänner är gränslösa supporters och jag vet att de alltid vill mig väl. Och det älskar jag med dem. De är helt enkelt fantastiska.

10

Emilkeps & att stå på sig.


Klänning från Tiger, skor Jennie Ellen, väska Chloe emilkeps (Calle har börjat kalla mig för Emil) från River Island.

 

 

Kom precis hem efter en spontanmiddag med Elina. Käkade vegansalladen på Systrarna Voltaire och smed middagsplaner för hösten. Dag tre på mitt köttfria projekt och jag tycker fortfarande det är plättlätt. Tänkte skriva en sammanställning varje vecka med mina tankar kring det. Hojta om vi vill att jag ska ta upp något speciellt.

Det är så härligt att kunna vara ärlig och bekväm när man bestämmer middag med någon. Elina sa till direkt när jag frågade om hon ville mötas upp lite senare på kvällen för en spontandejt att hon gärna käkar men då cleant då hon kör 8 veckors bootcamp. Vilket passar mig perfekt då jag är inne på samma spår då jag kör 6 veckors veggo-bootis. Jag vet många som kämpar med just detta, att kunna stå på sig och säga ifrån samt hålla sitt spår med kosten. Det är så lätt att ”dras” med och rucka på sin målsättning för att man lätt känner sig krånglig eller att man är tråkig. Ofta blir det till ett större problem än vad det är. Jag menar, att man väljer att följa med på en middag men exempelvis väljer att dricka cola istället för att ta ett glas vin som alla andra i sällskapet är ju egentligen inte ett problem. Men då man aviker från flocken så blir det lätt lite obekvämt och framförallt om det finns personer i sällskapet som blir störda av att man har valt att göra något, kör sin grej och är målvetet fokuserad. Det är jättejobbigt för somliga människor. Men helt ärligt talat så är det i slutändan jobbigast för en själv när man sviker sig själv för att behaga andra. Samma sak gäller det sociala med kosten. Eller ja, egentligen allt.

Men jag tror att kommunicerar man bara ut att vad man ska göra och varför samt ber människor i sin omgivning att respektera det så har man redan gjort det lite lättare för sig själv. Speciellt om man klargör att detta är viktigt för en och att man inte vill höra kommentarer som stjälper mer än hjälper kring sitt val. Moralkakor och ”behändiga” tjyvnyp som är förklädda till en välmenande kommentar är om jag ska vara ärlig så jävla tröttsamt. Zzzzz.

Okej, klockan börjar närma sig 22.00. Ska ligga till sängs prick. Hur tror ni annars jag pallar att gå upp halv sex och ösa hela dagarna? Börjar ju trots allt närma mig trettio.

Hej!

11

Sweat!

 Ni vet när man inser halvvägs igenom passet att detta var nog lite flåsigare än beräknat 06:15 på morgonen? Exakt så. Välkommen till min morgon. Står på bandet just nu och går i en väldigt brant backe. Har ca 15 min kvar, vilket är perfekt för då kan jag passa på att slänga upp passet och kolla mailen.

Detta körde jag imorse och det tar ca 60 min inklusive backpw (det ska vara brant och flåsigt!) efteråt.

A) uppvärmning 10 min valfritt

B) 3 varv 20 reps:

-Russian twists.
-Axelpressar med skivstång.
-Axeldrag upp till hakan med skivstång.
-Bicepscurls med viktplatta.
– Armhävningar.

C) 5 varv 20 reps på varje:

-Plankan med boll (skjut bollen mellan dina händer, håll kroppen stilla och spänn bålen ordentligt) superset dips på bänk.
-Stående hantelrodd superset sittande hantelpressar (tung vikt till failure båda.)
-Bicepscurl skivstång superset sidolyft hantlar (tung vikt till failure.)

D) 20 min brant backe på flåsigt tempo.

Sen är du förhoppningsvis lika svettig som jag är just nu. Ha en fin dag! Hej!

21

Projekt köttfritt.

Jag har länge funderat att utesluta kött en period och i helgen beslutade jag mig att dra igång mitt lilla projekt med start idag. I 6 veckor framöver kommer jag utesluta allt kött med undantag för fisk. Däremot kommer jag försöka minimera mitt fiskintag och enbart ha det som ett sista alternativ om jag exempelvis är bortbjuden på middag eller ska ut och äta och det endast finns fisk som vegetariska alternativ på menyn. Detta gäller även ägg och mejeriprodukter. Det kommer finnas utrymme för dessa livsmedel i min kost men jag kommer försöka att även minimera dessa. Jag är redan rätt ”snål” med mejeriprodukter då jag dricker havrebaserad mjölk och mixar mina smoothies med exempelvis kokos eller mandelmjölk. Jag kommer helt enkelt fokusera på att äta mer frukt och grönt samt baljväxter. Så den korrekta benämningen på mitt kostval denna månaden borde väl lakto-ovo vegetarian. Men ska jag vara helt ärlig så heter det för mig helt enkelt ”köttfritt”. Svårare än så behöver det inte vara.

Varför denna infall? Jag vill testa helt enkelt. Jag är nyfiken och jag blir triggad att se vad det magiska är alla snackar om. Det lovordas fin hy, lättare kropp och ett ”klarare” sinne. Det låter ju bra. Sen att det är bra ur en miljöaspekt och framförallt – för mitt klappande djurhjärta, det förenklar utmaningen en del. Även fast jag är uppvuxen på gård där mina föräldrar har bedrivit lammuppfödning. Det har gjort mig väldigt medveten om vikten av rätt djurhållning, köttransporter och hur bra kött ska smaka.

Anledningen till att jag ändrade 4 veckor till 6 veckor är att det (iallafall för mig) tar sex veckor att få in en rutin och börja se förändringar/resultat. Dels kroppsliga men framförallt i mitt mående rent generellt. Och när jag skriver kroppsliga så menar jag inte att jag förväntar mig eller har som mål att gå ner i vikt eller använda detta projekt som något ”efter-sommaren” komma i form program. Absolut inte. Men det talas mycket om lugnare mage, hy och starkare naglar, hår samt mindre vätskeansamling. Det ska bli väldigt intressant att se om jag kommer märka någon förbättring på den fronten.

Ska iväg på middag hos Elisabeth ikväll och då denna tjejen är en uppmärksam och fantastisk värd hade hon redan tänkt ett steg längre när hon skrev till mig igår och frågade vad jag ville äta. Jag hade då redan glömt av mitt beslut och svarade att allt gick bra. Tacos, lax etc. Hon påminde mig då om min vegetariska satsning och föreslog vegetariska tacos. Ni ser. 3 timmar hade gått och jag hade redan glömt av vad jag sysslade med. Det tror jag kommer vara det svåraste, att inte välja kött per ren automatik. Det sitter liksom i ryggmärgen och inget jag reflekterar över. Men så är det med alla vanor. Från socker till träning och exempelvis vardagsmotion. Det är svårt i början, men sen när man väl får in vanan och är förberedd på att det finns andra alternativ och man har ägnat lite tanke kring sitt val – då rullar det på rätt smidigt.

Så nu kör jag igång. Vill ni haka på mina 6 veckor så är ni mer än välkomna – bara roligt om det är fler som kör och vill dela med sig av sina tankar, recept och bolla funderingar som kommer dyka upp längs vägen. Tänker att man kan samla det man lägger upp för inspiration under en hashtag. Vad sägs om #projektkottfritt?

Lycka till!

38

#THEFLOWERPOWEREFFECT

I samarbete med Interflora. 

Hur mycket festivalfeeling får man inte av dessa bilderna då?

Jag är riktigt imponerad av hela gänget som var på plats och gjorde ett kanonjobb hela dagen långt in på kvällen efter sista spelningarna. Det knöts runt 600 kransar om dagen och kransarna var så otroligt fina på alla festivalbesökare. Jag menar, blommor i håret kan bara inte gå fel, vare sig du kör rockstil eller bohemic chic. Som jag skrev i mitt förra inlägg så mötte  jag upp Josefin som också har gjort ett samarbete med Interflora denna helgen och tog lite bilder på våra fina kransar. Där Så otroligt roligt med samarbeten där man får träffa andra härliga tjejer. Speciellt när Josefin, visar sig vara precis så härlig som på sina sociala medier (spana in hennes blogg här.)

Tack för en fantastisk helg, vi ses igen nästa år!

6

Glitter & twerks


Så var denna helgen över. Jahapp. Det var ju trist. Kastades rakt in i festivalhysterin i torsdags och stapplar nu sakta på tåget hemåt Stockholm för att kilometer för kilometer återgå till livet igen. Det har varit så otroligt roligt från början till slut och jag har redan börjat smida planer inför nästa års festival. 362 dagar på oss att planera en riktig panghelg. Jag vet att Louise redan har tagit sig an utmaningen.

Igår började vi dagen med äta en lång frukost på hotellet, sen promenerade vi bort till festivalområdet, hämtade varsin krans och hängde lite med Interfloragänget samt käkade langos. Efter en stund mötte jag upp Josefin och är ni nyfikna på varför så får ni helt enkelt kolla nästa inlägg. Jag vet, bygger upp spänningen så bra.

Ett tu tre så var klockan tre och vi fick bråttom till Port Du Soleil där dagsfesten redan hade dragit igång med en jäkla raketfart. Vi blev ett jäkla gäng och det känns lite i låren idag, gick loss rätt ordentligt med twerkandet. Hävdar bestämt att jag var en dancehall dansös i mitt förra liv. Ingen håller med mig där tyvärr. Dom har fel.

Vi fortsatte festen hos Christoffer innan vi hoppade in i en taxi och tog oss bort till festivalområdet igen för att se Lana Del Rey. Och där stod vi sen i regnet med en portion Churros i handen och gungade sakta i takt med musiken. Perfekt avslut på en riktigt riktigt bra helg.

8

The XX och gindrinkar i tekoppar.

Vilken dag vi hade igår. Från att ha lite vaga planer  till en spontanlunch som ledde till takfest och dans. Men låt mig börja från början. Efter lite häng på hotellrummet drog vi bort till festivalområdet för att hämta en krans och hänga lite i Interfloras monter. Sen var det dags för vätskepaus och vi promenerade bort till Villa Belparc för lite Kiwi-spritzers och lunch.

Där satt man sen och mådde oförskämt bra. Den känslan höll i sig i sisådär 15 minuter innan det började det regna och vi fick hetspromenera tillbaka till hotellet för att byta om till jeans och jacka då det på en sekund även blev vinter i Göteborg.

Tog ett vätskestopp på Tacos & Tequila där vi mötte upp Erik och Maja. Det fylldes snabbt på med folk och tillslut var vi ett glatt gäng på 8 personer som efter någon timme tog trapporna upp till en takfest som pågick precis ovanför oss. Blev serverad gin i tekopp, hade dansbattle med diverse folk och höll på att bli i kastad i bubbelpoolen ett flertal gånger. Vid halv nio fick vi bråttom och tjugo minuter senare stod vi i publiken med bultande hjärta och förväntningar fick hela kroppen att vibrera.

Och som jag trodde så levererade The XX. De levererade så mycket att jag inte kunde stå still. De är så oerhört duktiga och det är något alldeles speciellt att lyssna på ett av sina favoritband live, speciellt när man varje dag de senaste 7 åren har lyssnar på deras olika låtar minst 2-3 gånger per dag. De finns liksom med i nästintill varenda spellista.

Efter XX traskade vi bort några meter till nästa scen där Major Lazer skulle spela. Lyckades även hitta Natali och hennes kille i folkvimlet. Sen började marken gunga och Major Lazer gick på. Det var som ihopmixade remixar brukar vara – röjjigt med en jävla massa pyroeffekter. Thats about it.

Avslutade kvällen med Rebecca & Fiona samt Diplo på Bananpiren. Kastade dock in handduken vid halv två. Denna damen behöver sin sömn om hon ska orka ännu en dag. Dags att göra sig redo, vi ses!

 

 

8