Backa krogen!

Jag hade velat veta hur många timmar jag har spenderat ute på krogen. Hur många dagar sammanlagt i mitt liv där minnen har skapats och upplevelser har berikat mitt liv. Där kvällar med vänner där stökiga middagar som har övergått till dans in på småtimmarna. Det är dejter, bra som dåliga, har fått mig att skratta högt. Restaurangbesök har avlöst varandra och jag vet inte hur många lunchmöten jag har gjort på olika restauranger i stan. Möten som har fått blodet att nervöst pulsera. Möten som har gett ny kraft. Möten med nya människor och människor som länge har varit en inspiration. Krogen har fungerat som en mötesplats och varit en plats för oss att bland annat utveckla Friendcation. Och jag kan lugnt konstatera att jag känner mig trygg på krogen. Hemma. Från att ha en bakgrund inom kroglivet till att nu ha det som ett stående kapitel i mitt liv men även jobb med det till en viss del. Som egen företagare inom den bransch jag är så är jag beroende av krogen, lika mycket som krogen är av mig.

Det är därför jag vill lyfta initiativet American Express har dragit igång. Inte för att jag samarbetar med dem. Nej. Detta inlägget är utanför vårat samarbete. Och för just allt vad krogen betyder för mig och som jag vill ha kvar i mitt liv. När Fredrik i samband med en inspelning jag gjorde tillsammans med Amex berättade om ”Backa Krogen!” för mig så jag direkt att jag ville veta mer och att om jag fick även skriva om det.

Backa krogen! Är ett initiativ från American Express. Svenska krogar kämpar just nu för sin överlevnad och därför ger Amex bort all sitt reklamutrymme till dem.

2 veckor framöver kan krögare, bar- och caféägare anmäla sig till en unik annonsplattform som ger dem direkt tillgång till en ny och större publik. Amex finansierar planering, produktion och administration samt mediekostnaden. Det enda som krävs av krögarna är en kortare film där de själva berättar om sin restaurang och hur den som så önskar kan ge sitt stöd. Det kostar ingenting att delta i kampanjen och restauranger, caféer och barer i hela landet är välkomna att delta.

– Det här är en stor satsning från oss som kommer att synas oerhört mycket, säger Fredrik Sauter som är VD American Express Norden.Backa Krogen är inte svaret på hur vi vinner över Covid-19-smittan. Men det är en liten handling som förhoppningsvis kan hjälpa dem som arbetar på restauranger, caféer och barer att stärka sin ekonomiska motståndskraft. Så att de finns kvar.

Läs mer om initiativet här.

Det är ett kretslopp för oss alla och det har Amex förstått samtidigt som de kopplar det till något större. Snyggt!

38

2 kommentarer

  1. Pengarna rullar inte in just nu men vi ”backade” tre krogar i helgen. Både för deras och vår egen skull.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *