”Hur kommer det sig att jag tänker på vita rika män när jag tänker på Amex?”

I samarbete med American Express

Idag postade jag sista delen i mitt samarbete med American Express på min IGTV (se den här). Den första intervjun som jag postade för några veckor sedan med Fredrik Sauter VD American Express Norden blev väldigt uppskattad och jag gillar verkligen fortsättningen på samtalet med William som jobbar på kundtjänst. 

Som många av er vet inledde jag första intervjun med att gå rakt på sak och ställa en fråga som många av oss har tänkt.

”Hur kommer det sig att jag tänker på vita rika män när jag tänker på Amex?”

Det var, eller nej, det ÄR en känslig fråga och blir därför ännu viktigare i sammanhanget då jag tycker man ska plocka upp och belysa frågor som skaver. Framförallt i ett sammanhang som detta, där Amex som företag vill tvätta bort stämpeln och vara tillgängliga för alla. 

För ja, det finns ingen specifik mall på vem som kan äga ett American Express kort. Jag har ett, mina vänner har ett, mina vänners föräldrar har ett och jag möter dagligen människor med olika livssituationer och förutsättningar som har ett kort. Det används av företagare, privatpersoner och är en del av det dagliga livet – ett exempel på detta är deras intiativ ”backa krogen” som jag skrev om förra veckan. Det handlar inte längre om att tillhöra en viss kategori av människor med x antal hundratusen i årsinkomst. 

Det jag gillar med min intervju med Fredrik är att han var så öppen för mina frågor. Han tog sig tid att förklara, bjöd in till diskussion och var väldigt mån om att lyfta fram de mjuka värdena på företaget. Vilket krävs, när man är ett bolag som Amex. Jag tycker det är fantastiskt att de jobbar med 50/50 principen där man försöker nå en mångfald av anställda, inte bara genom att anställa lika många kvinnor som män, utan att värna om kultur och bakgrund. Detta märks tydligt på kundtjänst som har ett brett spectra av anställda. Detta är något de har fått mycket feedback för och jag kan personligen instämma i den positiva feedbacken. Jag får alltid personlig och proffsig hjälp när jag ringer in, men framförallt när jag använder deras chatt. Det är den bästa lösningen de har kommit med på länge. Jag chattar hellre än pratar i telefon. Alla dagar i veckan. Servicen blir betydligt mycket mer tillgänglig på detta sättet.

Ett urval av frågor som ställdes till Fredrik och William:

Vem/Vilka har råd med ett Amex?

Hur funkar det egentligen med kredit? Vad är viktigt att man själv har koll på?

Vilka kortkunder ger mest huvudvärk? 

Hur Jobbar ni på kundtjänst för att säkerhetstställa att kunden känner sig trygg? 

Ge 3 tips på vad man kan lösa själv genom att navigera på er site eller använda appen?

Vill ni höra alla frågorna samt svaren på dessa kan ni göra det genom att besöka min Instagram. Klicka här för att komma till min intervju med Fredrik och här för att komma till min intervju med William.

10

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *