Herregud vad jag längtar tills dessa kvällar då hela världen är min

Jag kliver upp ur badet och greppar det torra vita vinet som står på kanten. Tar en klunk och går ut naken ut genom hallen till sovrummet. Ur högtalaren spelas en välbekant låt från en av alla prepfestlistor och jag sjunger med medan jag väljer kläder för kvällen, fönar håret och målar omsorgsfullt i brynen. Chattråden fylls med meddelanden av taggade vänner. Pling. Pling. Det välbekanta pirret och känslan av att vad som helst kan hända sprider sig tillsammans med ytterligare en klunk vin genom min kropp. Det plingar till ytterligare en gång i telefonen. Taxin är på väg. Mobil, läppglans, nycklar. Klackarna slår mot marken. Huden vibrerar och jag möter leendes mina vänner i baren. ”Skååål” tjoar vi och slår våra glas mot varandras innan vi sätter oss till bords och beställer ytterligare en drink. Sällskapet utökas och snart är det långa bordet fyllt av skrattande vänner som sjunger ikapp. Jag vänder mig mot min vän som sitter om min högra sida och möts av ett par lysande blå ögon. Hon visar en bild på en kille i mörkt hår och stort pillermariskt leende. ”Ikväll sker det goomman!” väser hon och skickar iväg ytterligare ett sms. Jag skrattar och replikerar att jag inte förväntar mig något annat. Kvällen fortsätter till ett nytt ställe. Jag beställer in ett gäng med hotshots och samtidigt som vi höjer våra avlånga glas med grädde som skvalpar över vrålar alla ”hotshots hotshots hotshots”! Musiken dånar och svetten rinner längs ryggen. Det finns ingenting som kan stoppa oss ikväll. Vi dansar. Jag dansar. Det är fest hos mig ikväll och hela världen är min sjunger jag högt och skålar mot ett bekant ansikte som lägger armen om min rygg. Vi dansar från ställe till ställe. Sida vid sida. Dansar till solen går upp över staden jag älskar. Hand i hand, med svajande steg och munnen full av chilicheese rör vi oss hemåt. Baksmällan har ännu inte infunnit sig men jag vet redan nu att det kommer vara värt det.

Herregud vad jag längtar tills dessa kvällar då hela världen är min.

39

10 punkter som berikar livet just nu

  1. Varje morgon 07:45 har jag tillsammans med Agnes och Johanna lett ett rum vid namn Friendcationpepp inne på Clubhouse. Den starten på morgonen har varit välbehövlig för många och jag är riktigt glad över att se hur antalet lyssnare och deltagare har ökat för varje dag som har gått.
  2. Min och Mayas podd släpptes i tisdags och även om det endast var ett introavsnitt på 20 minuter så har responsen varit oerhört positiv. På tisdag släpper vi avsnitt 1 och jag är så jäkla taggad. Det är ett grymt bra avsnitt – jag lovar.
  3. Jag får fortfarande kaffe på sängen varje morgon av min kille.
  4. Om mindre än vecka fyller jag år.
  5. Jag har utökat till två sovmorgnar i veckan.
  6. Signade ett stort ettårsavtal som jag får avslöja om ett par veckor.
  7. En av mina PT-kunder ringde mig igår och berättade att hon hade sprungit 5 km för första gången i hela sitt liv efter ett 8 veckors upplägg från mig.
  8. Beställde nytt skidställ igår.
  9. Vi har snart planerat klart alla Friendcation-resor för sommaren/hösten. Ser framemot att släppa dem.
  10. Ska träffa mamma om en stund. <3
85

Veckans träningslista V7

VECKANS PASS:
Måndag: Tung ben/rygg-styrka.
Tisdag: 2 set med 5 x 3 min tröskelintervaller + cirkelfys.
Ons: VILA.
Tors: Kort cirkelfys med blandade övningar.
Fre: VILA.

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS:
Maria! Så roligt att köra med henne på boxen igen.

VECKANS BÄSTA TRÄNING:
Mitt benpass i måndags var brutalt men bra.

VECKANS TRÄNINGSLÅT:
Popstar – Drake.

VECKANS MOTGÅNG:
Som jag skrev igår så är jag rätt energilös just nu vilket påverkar träningen och intensiteten.

VECKANS REFLEKTION:
Jag kör ju väldigt tungt när jag kör ben och även om återhämtningen ibland är lite längre så känner jag hur oerhört värt det är att ha en dag extra vila efter ett benpass inför ett längre löppass. Mitt steg och uthållighet har verkligen fått en skjuts framåt.

VECKANS HELL YEAH:
Om 4 dagar släpps podden. DET är ju jävligt kul!

VECKANS HELGTRÄNING:
Lördag: Långpass 90 min.
Söndag: Överkroppsstyrka + lugn jogg 25 min.

VECKANS EXTRA:
Körde 45 kg i pressar utan att axeln gjorde ont.

30

Torsdag

Sitter på kontoret och jobbar undan lite mail och förbereder en pitch. Det är märkligt det där. Ena stundens sätter jag ihop mediakit för att sälja in mig själv för att andra sekunder sitta och gå igenom andra personers mediakit för kamanjer jag håller i. Det är en märklig känsla, ett slags parallellt universum men jag gillar det. Det ger en variation i mitt arbete och jag känner hur jag utvecklas och bygger på min kunskapsbank.

Annars då? Det har inte hänt så mycket under veckan. Jag och Maja har spelat in avsnitt 2 av podden, jag lunchade med Johanna går samt tränade med kontorsgänget precis. Det är en hel del jobb med kommande kampanjer, samarbeten och avstämningar med mina PT-kunder.

Jag ser framemot helgen och sömn. Jag är inne i en period där det känns som att jag skulle kunna sova för evigt. Jag blir liksom inte helt pigg. Går alltid runt och är lite småtrött. Tänker att jag kommer köra hemifrån i princip hela nästa vecka. Denna veckan har jag i princip kommit hem sent varje dag och direkt satt mig och fortsatt jobba. Det är inte hållbart. Men, så är det ibland.


Hej sålänge!

32

AFTERWORKOUTPODDEN MED JOANNA OCH MAYA


I tisdags gick jag och Maya ut med att vi har startat en podd tillsammans och att första introavsnittet släpps på tisdag den 23:e februari. Därefter kommer det komma ut ett 45 minuters avsnitt varje tisdag.

Podden, som heter After workout (briljant namn – vi vet) kommer handla om allt det där man pratar om i omklädningsrummet efter träning. Det vill säga högt och lågt om livet. Den röda tråden är dock träning och hälsa och vi kommer varje vecka släppa ett avsnitt med ett spikat tema och frågeställning.

Vi uppmanar att skicka in veckans fråga via DM till vår instagram (finns här) eller via ett rösklipp som vi kan spela upp i avsnittet. Har ni andra önskemål om ämnen eller gäster får ni mer än gärna skriva in till oss gällande det med.

Jag ser så framemot att börja podda igen och framförallt att få göra det tillsammans med Maya. Vi hörs där poddar finns!

54

SELF BOOST LISTAN ALLA BEHÖVER I SITT LIV

I samarbete med H&M

En vecka går fort och idag är sista dagen för vår temavecka vi har tillsammans med H&M i Friendcation. Jag har summerat ihop ett gäng riktigt härliga Self Boost tips från våra temainlägg inne i gruppen. Vill du läsa alla rekommenderar jag er alla att gå med i gruppen. Se det som mitt Self Boost tips till er.

SELF LOVE BOOST

”Något som boostar och ger mig energi är att utmanas och göra nya saker! I vad som helst egentligen! Just nu läser jag en kurs som är sjukt intressant och jag känner mig så energifylld som bara vill grotta ner mig i kursen efter en 8 h arbetsdag. Och ibland behöver jag bara få vila hjärnan med en promenad, serie, måla eller film.”

”Att sätta på musik på högsta musik, (ful)dansa mig svettig och skråla med i texten (helst sjunga lite falskt och fel haha) för full hals det för mig är self boost .En långpromenad med musik, podd eller en go vän (irl eller i mobilen) är också guld.Eller ett riktigt köttig ”jag-vill-kräkas” pass på gymmet är också riktigt göttigt som self boost!!!”

”Jag försöker verkligen ta mig minst en timmes egentid varje dag (kan vara träning, ett varmt bad, matlagning, kolla på tv-serie bara jag vill se, etc, dvs något jag tycker är tillfredsställande för just mig). Egentid är väldigt väsentligt för mig när både maken och jag jobbar hemifrån och har så gjort det senaste året och våra barn har undervisning på distans. På så sätt blir jag boostad och orkar med livet i det stora hela! ”

”Jag vet vad som funkar för mig: promenader, musik, läsning, fixa saker hemma, göra bra ifrån mig på jobbet (jo, man får säga att man mår bra av att prestera bra!) Men just nu får jag inte riktigt till något av det där. Därför boostar jag mig genom att: 1) Tänka att det är okej. Det jag vet funkar kommer att funka igen när jag orkar göra det – just nu är jag förlåtande och överseende. 2) Sova. I vanliga fall väljer jag det som funkar – speciellt läsningen – före sömn. Nu passar jag på att sova hela nätterna. 3) Vara nöjd med var jag är i livet. Jag står visserligen och stampar i alla former av utveckling, men tack vare att jag redan har kommit så långt jag har, i så många aspekter som är värdefulla för mig, är det ingen katastrof.”

”Mina bästa recept i livet oavsett pandemi eller inte;- LÄSA BOK! Alltså hitta en charmig bladvändare och ägna lite tid åt helt kravlös läsning. Ibland blir det två sidor ibland fastnar jag i 1 timme. Helt kravlös tid att uppslukas i en annan värld för en stund.-  Går till kvartesbageriet, beställler fika och slår läger för att reflektera över allt fint och glatt som livet erbjuder. Våga ensamfika, det äger!!- Dagliga check ins med mina bästa vänner. I över 10 års tid väcker vi varandra med ett godmorgon och ett godnatt i vår gruppchatt (plus skvaller däremellan). Det är på riktigt mitt bästa lifehack. Känns som att vi får leka varje dag.- Strosa runt i underställ en hel dag ute hos familjen bara för att jag Kan. ”

”Jag boostar mig själv genom att inse hur fantastisk just jag är med alla egenskaper, vilja och engagemang. Oavsett om det är i arbetet eller hemmaplan. Vad faktiskt lilla jag har åstadkommit. Sen boostar jag mig själv genom att boosta andra. Lyfta andra och se andra människor. Kan handla om vänner, bekanta, familj, kollegor eller brukare/klienter, oavsett. Och boostar mig själv genom att utvecklas i träningen och äntligen se en utveckling. Såhär 31 år& två barn senare så är jag fasiken mitt starkaste jag , någonsin. De är en jäkla boost vill jag lova.”

” Jag peppar mig själv genom att jag ser till att ta tiden jag är permitterad från jobbet att utveckla mig själv. Jag har svårt att se tiden passera utan att göra något, så jag började plugga i mars, lagom till skiten slog till, till sommelier, och det är tufft men så kul. Men hinner även baka och leverera nybakat till sambons jobb o se kakmonstren bli överlyckliga, veva hemgjord pasta mitt i veckan, njuta av promenader med mamma i öronen (som jag saknar henne o pappa ibland orkar jag inte ringa för saknaden är för stor), träna är ett måste annars skulle jag gå under. Sen skulle det inte gå om jag inte hade peppande konton på instagram, de kan lika gärna få mig att ta i lite hårdare på träningen som att få mig att inse att man får bara sitta i soffan och inte göra något, det är okej. ”

”Träning, hårt eller mjukt beroende på känsla, en lång god frukost tillsammans med barnen där man pratar om allt mellan himmel och jord på och sedan ett renskinn framför en värmande brasa med en bra bok .Att träna, ha kul, engagera sig i barnens (ofta väldigt roliga och insiktsrika) tankar och sedan bara slappna av och låta tvätten ligga utan dåligt samvete. Så enkelt, men samtidigt så himla fint.”

”Jag bröt ryggen på 2 ställen för 3 veckor sen när jag åkte pulka med mina barn. (Tur i oturen så blev jag inte förlamad utan kommer kunna gå obehindrat så småningom) Försöker boosta och peppa mig själv i eländet med:- Långa varma duschar! (när jag kommer i badkaret blir det varma bad)- Bröd! Alltså bröd, finns det något ljuvligare?Ger mig själv cred för att jag från att ha varit helt orörlig nu kan gå (med stöd) 100 meter! Kroppen är fantastisk!!Bonussvar: boostar mina medmänniskor och gläds åt andras framgång! ”

”Utmana dig själv. 2019 var mitt nyårslöfte till mig själv att bli en åretruntbadare och sluta vara en badkruka. Klarade att bada fram till november första året, och den här vintern har jag klarat hela vintern, senaste doppet togs i helgen. Känner mig så befriad från mina tankar att ”detta går inte” . Självförtroende-boost!2. Njut! Om man känner att man behöver ett njut på en vanlig sketen tisdag så ska man se till att ge sig själv det. Ta en paus från alla måsten, lägg en go ansiktsmask, ta en go drink, laga en vansinnesgod middag. Varför sitta och vänta in nån ”speciell dag” för att få njuta? Vardagsnjut-boost!3. Gör något lite extra för någon annan. Få saker ger mig en sån varm känsla i magen som när någon blir glad och överraskad. Skicka ett blombud, baka nåt smarrigt, skicka nåt liten paket, brev eller kort med fina ord om hur mycket du uppskattar den där härliga människan du har fått äran att ha i ditt liv. Framkalla ett fint kort, köp en bra bok, eller skicka spontant ett mejl med nåt roligt klipp. Det behöver varken vara något stort eller dyrt, din vän kommer garanterat bli glad oavsett prislapp. Kärleks-boost! ”

”Jag boostar mig själv genom att försöka äta en så bra och varierad kost. Generellt mera frukt och grönt. Sen även gå utomhus och känna frisk luft. Köpa doftljus som får mitt hem att lukta gott. Köpa blommor och buketter till mig själv som skänker mig glädje att titta på hemma. Jag boostar också mig själv genom att vårda mina nära relationer genom att ha väldigt tät kontakt med min familj och vänner digitalt. Försöker hela tiden se det vackra i det lilla och tacksamhetsövningar ger mig också en boost.  Ni är så fantastiskt fina Joanna och Louise.  Ni träffar alltid så otroligt rätt med era samarbeten. Jag är så stolta över er och jag är så glad att jag får vara en del av eran resa. Ni är så mäktiga Powerkvinnor som hela tiden levererar utanför boxen oavsett vad som händer. Ni tänker om. Ni tänker nytt. Att boosta andra är också att boosta sig själv. Massa kärlek till er.”

”Jag boostar mig själv med att; 1. Fortsätta hålla vardagsrutiner med bra mat, träning & liknande trots hemmajobb vid pandemi. 2. Så ofta som möjligt ta hjälp med barnen så att mannen & jag får boosta oss ihop. 3.Boka in promenader eller teams-vindate med mina vänner så ofta det går!”

”Jag jobbar hemma och försöker verkligen ta pauser mer aktivt hemma; alltid lunchpromenad oavsett väder, släppa datorn och dricka kaffet i soffan. Unnar mig träningspass, ibland med vikter och ibland rörelse med flås. Ringer min bästis som bor långt bort och snackar under promenaden som hon går hos sig. Under ledig tid så är det mer fokus på det jag behöver/mår bra av som frisk luft, tid med familjen o träning än t.ex. storstädning av huset osv. Mer inkännande kring att känslor är olika från dag till dag än att bli orolig över varför en känner sig låg osv. Helt enkelt mer snällhet mot mig själv och mer boost av det just du behöver för att unna dig under den här ”utmaningen” i form av en pandemi.”

”Jag boostar mig själv genom att uppskatta mig själv, som jag är, inte hålla tillbaka – att jag får vara mig själv, fullt ut! Tillåter mig att känna och när det behövs, inte känna. Att vara ödmjuk inför mig själv och att man aldrig kan planera för hur man känner.Sen bidrar alltid god mat, magiska vänner, färgglada kläder, choklad, träning och serier till min dagliga boost! Ibland tar man lite mer av det ena (choklad) och mindre av något annat!”

”Jag boostar nog mig själv mest genom att boosta andra. Finnas där för mina vänner i dessa konstiga tider, hitta sätt att umgås som är covid-ok. Det gör mig så jäkla glad också kanelbullar. Alltid kanelbullar.Älskar också att göra det som jag tycker är kul helt oberoende av om det är ”inne” eller inte. Det enda som spelar någon roll är ju att jag gillar det jag gör och hur jag är.”

”Jag boostar med att tillåta mig själv känslorna att det är okej att inte vara i nuet, carpe diem kan fara åt helvete ibland. Jag blickar framåt, hoppar över just nu och gör planer. Första resan efter pandemin – kollar flyg, hotell, läser recensioner, gör mappar. Jag reser i tankarna.En annan sak jag hittat för att gaska upp mig är att grotta ner mig i misär – dokumentärer, filmer, serier om på riktig skit. I allt det där hemska förstår jag hur lyckligt lottad jag är.Jag lagar även mycket mat – något jag dock alltid gör men det är min terapi. Därför är jag jävligt bra på det! Och dricker vin!!Att styra upp små middagar ger mig också en kick. Städa fint. Planera menyer. Gå bananas i sminkväskan. Tema kvällar?Att dansa som att ingen ser är ju allmänt känt. Men har ni testat att träna som att ingen ser? Så fruktansvärt kul. Överdriv totalt. På yogamattan är detta perfekt. Fake it til u make it typ.”

”Jag målar tavlor och åker till havet! Bästa boosten ever och mediativt och uppskattat.”

” Jag boostar mig själv genom att röra på mig konstant, att leva i utveckling (min drivkraft som lärare handlar mycket om att kunna ge av mig själv till eleverna så att de kan utvecklas, och när jag lyckas nå fram så fylls hela mitt hjärta) på olika sätt samt att göra det som jag älskar att göra.Det handlar framförallt om att vara ute mycket i naturen och att vara med mina hästar. Det ger mig energi, jag får vara aktiv och själen får ro. Gläder mig åt att mina tre älskade barn också alltid är med på något sätt och trivs i samma forum .”

”Det är så individuellt vad som ger en boost – jag är morgontrött, en person som uppskattar natur framför stadens brus och som gillar att njuta av en måltid i lugn och ro istället för något på språng. Här kommer lite tips.1. Årstidernas frukostlåda – en box som kommer hem till dig med ingredienser till fem näringsrika frukostar för en mysig start på dagen. Har fått så mycket inspiration till att äta varierat och lägga mer tid på att få en bra start på dagen – det hinner jag nu när jag jobbar hemma.2. Klappa djur! Alltså det är ju det bästa som finns och jag har ofta förmånen i mitt jobb att besöka bondgårdar och träffa alla sorters lagårdsdjur och är en lantlolla själv. Tycker om det så pass mycket att jag har varit djurskötare på en 4H-gård i Stockholm, de finns närmre än du tror och mitt tips är att gå till en 4H-gård eller liknande och träffa lite djur.3. Äta ute! Alltså inte ute på lokal utan testa att äta utomhus, det går såklart att göra upp en eld eller använda förra årets julklapp stormköket. Men lika bra att packa en mattermos och dryckestermos och ge sig ut. Kolla in portionen under tian på Instagram och hashtaggen #utefrulle Fy fasen vad gött det är! ”

Stor hoodie med tryck Joanna: (LÄNK!), T-shirt med tryck: (LÄNK!)  Lila kit Louise: (LÄNK!) & (LÄNK!) 

VI HAR TÄVLAT UT 4 LOUNGEWEAR KIT!
Som avslutning vill vi även gratulera Frida Thilen, Maria Kvist Larsen, Johanna Larsson och Becky Palhus (dm:a mig era mailadresser) som har vunnit varsitt kit från H&Ms hållbara (och otroligt snygga) loungewear-kollektion. Om det är några som är värda lite extra boost så är det just ni. Grattis. <3

29

Veckans träningslista V6

VECKANS PASS:
Måndag: Endurance på boxen. Hängstyrka, långa intervaller samt plyo fokus ben.
Tisdag: Uppjogg och löpskolning därefter 3 x 6 min zon 3 fart med 2 min zon 2 mellan intervaller. Direkt efter explosiv benstyrka.
Ons: Uppjogg 10 min därefter 6 x 2 min zon 4 med 30 sec ståvila mellan. Nedjogg 10 min.
Tors: Vila.
Fre: Mixpass med tunga DB thrusters + 4×8 min tröskel intervaller.

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS:
Ser SÅ framemot både långpasset med tjejerna på lördags samt Felicias träningseventet. Så jag kan faktiskt inte välja där. Får bli ”träningskompisar” denna gången.

VECKANS BÄSTA TRÄNING:
Mina långa intervaller i tisdags kändes oerhört lätta. Känns bra att kunna växla upp farten i mina långa intervaller och ändå känna mig fräsch.

VECKANS TRÄNINGSLÅT:
Audioslave – Be yourself.

VECKANS MOTGÅNG:
Min PMS. Helvete vad opepp jag är på livet.

VECKANS REFLEKTION:
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har möts av kommentaren ”oj, då måste du vara snabb!” när jag berättar att jag bland annat jobbar som löpcoach. Det är egentligen inget konstigt i det. Många människors första tanke när man träffar någon som jobbar med ett specifikt yrke är att man är bäst inom sin gren. Man sätts på en piedestal och tror att man har alla svar och är en form av supermänniska. Jag är inte särskilt snabb. Nej. Det är inte vad som utmärker en bra löpare. Men jag jobbar dagligen med att att vara en bra löpare. Att vara den där som jag vill hjälpa andra att bli. Att fortsätta utvecklas till den där starka och uthålliga löparen som springer med både kropp och huvud. Som tänker till och ser till att kroppen behärskar alla delar och att man i sin tur ger den alla verktyg att kunna utvecklas och bli bättre. Så som styrka, energi, sömn och variation. Så vad är en bra löpare egentligen? Vänd på det. Vad krävs av dig för att du ska vara en bra löpare? För i slutändan så springer du för dig själv – så vem annan ska uttala sig om det än just du?

VECKANS HELL YEAH:
Tog 120 kg i marklyft.

VECKANS HELGTRÄNING:
Lördag: Långpass 90 min.
Söndag: Träningsevent ute på Löparboxen som Felicia håller i.

VECKANS EXTRA:
Om 2 veckor släpper jag en riktigt rolig nyhet.

46

Friendcation x HM

Women Empowerment är inte bara ett trendigt ord utan något vi anser att man ska ta action på. För ska sanningen fram så är klimatet mellan kvinnor idag otroligt tufft, men vi tror att desto mer vi lyfter och hjälper varandra desto mer kommer vi själva boostas av handlingen och må bättre. Därför är detta samarbetet som vi gör tillsammans med H&M hållbara Loungewear kollektionen klockrent. Vi pitchade in en temavecka i Friendcation som startar imorgon och där vi bland annat kommer diskutera Livsboost och Women Empowerment som ligger oss väldigt varmt om hjärtat.

Är du ännu inte med i Friendcation så blir du det här

Min hoodie med Yrsa tryck finns här och byxor här. Louise tröja hittar ni här och mina shorts här samt t-shirt med Yrsa tryck här. Och slutligen hittar ni tofflorna här.

För mig är Women Empowerment att kunna ge och ta, stötta andra kvinnor samt att vara sann mot mig själv. Det är oerhört viktigt att jag vågar ta ställning och stå upp för det jag tror på. Jag vill ta plats, jag kommer ta plats men samtidigt vill jag ge plats och uppmuntra kvinnor att jobba tillsammans iställer för mot varann. Världen är stor nog för oss alla och genom alla event och resor med våra fantastiska medlemmar i Friendcation så vet vi att det finns så otroligt många där ute som inte missunnar någon annan att leva ut drömmar, våga vara svag, annorlunda, sig själv eller hur man nu vill vara i alla olika skepnader. Men framförallt så vill jag inte tumma på vem jag är.

”Just be more you, thats the solution” står det printat på en av tröjorna i Loungewear kollektionen från H&M senaste samarbete med Yrsa Daley-Ward. Jag vill inte vara någon annan, jag vill vara mer Joanna.

49