5 tips för att börja träna och hålla i motivationen

En av de vanligaste frågorna jag får, läser om i olika forum och hör folk ta upp är hur man kommer tillbaka till träningen samt hur man får den till en vana. Det är inte lätt alltid och med allt som händer i ens liv så känns ibland som att energi för att träna är det sista man har. Men tro mig, rörelse är faktiskt, även om jag låter som en sådan där glättig och hurtig person som man bara stör sig på, det bästa botemedlet mot trötthet och dålig energi i vardagen.

1. Det viktigaste först. Hitta ditt varför. Jag tjatar om det hela tiden men det är v i k t i g t att veta varför man tränar och vad man vill ut av sin träning. Det blir mycket lättare att sätta mål, göra upp en plan och även motivera sig själv när man har en dipp. Tränar du för att bli bättre inom något? Kanske ska du göra en löpsatsning? Skriv då ner 3 konkreta mål, det kan exempelvis vara: 1. Springa minst 3 dagar i veckan 2. Förbättra tiden på milen. 3. Tävling. Sen drar du små sträck från dessa tre alternativ och utvecklar dem i små delmål. Ska du köra efter ett specifikt löpschema där dessa 3 tillfällen är uppsatta? Vad är din tid idag? Vad är rimligt? Varför är tiden viktig för dig? Och vet ni, jag vill bara tillägga att det inte är något fel i att jaga tider om man nu sporras av det. Jag tävlar mot mig själv i allt jag gör och bryr mig väldigt lite vad andra presterar tidsmässigt utan fokuserar på min egna utveckling och tider. Det är min måttstock för att se åt vilken riktning jag går och vilken träning som funkar för mig. Jag levererar bra under press på träning och även om jag promotar att man ska träna för att må bra så vill jag poängtera att mår man bra av att prestationsträna och sätta lite press på sig själv så ska man göra det. Det är skillnad på att vara sjysst mot sig själv men ändå utmana sig och mjäka runt.

2. Hitta någon att dela ditt intresse med. För även om det kan vara ren och skär terapi att dra ut på en löptur själv så är träning så rolig när man har någon att dela den med, men framförallt lättare. Har du ett morgonpass inbokat med någon så är chansen bra mycket större att du faktiskt infinner dig där 06:30 än ligger kvar i sängen om du har bokat dejt med någon. Lite så fungerade det i början när jag drog ihop mina löpgrupper förra året. Jag gjorde det främst av egoistiska skäl då jag tyckte det var rätt trist att springa mina långpass själv. Sen blev det bara fler och fler tjejer som hängde på och tillslut hade det gått 10 veckor av långpass varje lördagsmorgon. Har du ingen att träna med så gå med i en FB-grupp (tipsar såklart om Friendcation SE där många av våra medlemmar har hittat träningskompisar), eller anmäl dig till ett Bootcamp. Då får du pepp och draghjälp samtidigt som du har en tränare som ger dig de rätta verktygen att lyckas med din träning. En annan grej som jag tycker fler borde göra är att dela med sig av sin satsning eller intresse i sin omgivning. Var tydlig med att du kommer börja träna eller vill satsa lite, be folk respektera det och förklara att det är viktigt för dig.

3. Snygga och bekväma träningskläder gör så mycket. Har jag på mig något jag känner mig snygg i så höjs motivationen att träna automatiskt. Jag bryr mig inte om de som säger att kläderna inte spelar någon roll för på gymmet/löpspåret/skogen så är man för att träna inte ha modevisning. Skitsnack. Comfort och välsittande kläder som dessutom får en att se smashing ut är en del av upplevelsen. Att jogga omkring i ett par utslitna tights med dålig passform som glider ner i vartannat steg samt en tröja som får en att se ut som något hämtat från en 80-tals scen utanför Eslöv, och då pratar jag inte en Prydz-scen, gör nog ingen motiverad.

4. Blockera din kalender med “jag-tid”. Detta är möten som du har med dig själv och de i minst lika viktiga (om inte viktigare). Har du ett möte inbokat med dig själv så är chansen mindre att du kommer boka in något den tiden som gör att du kommer flytta på din träning. För vad händer när man inte strukturerar sina dagar och flyttar på saker och ting? De blir oftast inte av. Helt plötsligt är klockan 20:30 och man inser “fan, jag hann inte träna idag heller..” Så boka in din träning, blockera kalendern och håll dig till din plan. Investera i dig själv och ge dig själv möjligheten att lyckas.

5. Alla prestationer i livet bör firas. Om det så är att man har tagit ett personbästa i marklyft, lyckats hålla träningen flytande i en månad eller testat på en ny träningsform. Köp den där sport-toppen du har kikat på en längre tid, ät en go-frukost varje fredag med din träningskompis eller åk iväg på en träningsresa när du har klarat av 8 veckor på ett bootcamp. Hitta de där små eller stora belöningarna och sträck på dig. Det du gör för dig själv är skitbra. Ge dig själv en klapp på axeln och var stolt.

Lycka till nu!

0

0 svar till “5 tips för att börja träna och hålla i motivationen”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *