Benpass och att känna sig redo.

 

Hej godingar!

Som utlovat kommer gårdagens benpass som jag körde med Mitra på Sats. Tog inga bilder där och då på grund av att hela Kungsholmen befann sig på gymmet. Så fort klockan slog halv sex så smällde det på och gymmet blev fullsmockat. Men här kommer lite andra bilder från ett annat pass – även där med mycket ben. Vi låtsas helt enkelt att det var igår, var ungefär lika jobbigt.

Jag började med att värma upp på bandet med en snabb promenix i backe i ca 25 minuter innan Mitra anslöt och vi körde igång med följande:

3 x 10 benböj stegrande vikt tills sista repsen låg på ca 85% maxvikt.
3 x 6 tunga benböj utgångsläge sittande på bänk.

5 varv:
20 stycken (10 på varje ben) utfallsteg med stång
20 stycken raka tunga maklyft med hantel
20 stycken (10 på varje ben) step up på bänk från stående position, sänk ner till golvläge och tryck upp explosivt till toppläge.

3 x 20 hipthrusters med stång

3 x 10 liggande benpressar och därefter direkt på med mer vikt och kör 10 reps till med högre vikt och smalare position med benen.

Avsluta med 30 reps i smithmaskin:
sumoaquats
smala benböj
utfallsteg med hopp

Sen var vi trötta. Djävulskt trötta. Men avslutade ändå med den obligatoriska promenaden på löpbandet i hög lutning i ca 15 minuter efteråt.

Vi pratade en del om styrketräning jag och Mitra. Hon nämnde att hon redan kände av fördelarna med styrketräningen i sina löppass och jag blev så glad för det är ju det jag försöker förmedla i min träningsfilosofi! Våga styrketräna! Våga vara stark! Våga ge din kropp chansen att bygga på lite muskler och öka chanserna att vara skadefri året runt.

Jag har kört på ordentligt nu med styrketräningen och lyft tungt dessa månaderna efter sista tävlingen i augusti och det har gett resultat. Nu har jag relativt lätt att bygga muskler och mitt muskelminne är bra då jag tidigare har lyft väldigt tungt. Märker stor skillnad i kraft och explosivitet i mina ben, speciellt på långpassen. Sen att mina jeans stramar lite extra då bootyn har växt till sig lite är bara positivt. Älskar ju som sagt mina lår och en juicy nederdel, synd bara att man kommer tappa dessa former snart igen då triathlon-träningen sätter igång igen i december.

Jajamän, you heard me. Det börjar närma sig otaliga timmar på cykeln, löpbandet och bassängen. Målen är satta inför nästa år och jag har lite roliga nyheter att dela med mig av som kommer släppas om 2 veckor ungefär. Men låt mig säga som såhär – det kommer bli ett riktigt utmanande och spännande 2018!

Jag kommer bibehålla styrketräningen men gå ner lite i volym som alltid under tri-träningen. Och en nyhet under detta årets träningsupplägg är att jag faktiskt ska gå över till the dark side och köpa en trainer som ska stå hemma i mitt cykelrum. Calle tror fortfarande att det ska bli ett kontor eller hans högsta önskan – ett barnrum. Tyvärr hjärtat, jag har storslagna planer för det rummet vilket inkluderar en trainer, cyklar på väggarna och ett stativ för datorn så jag kan se på netflix samtidigt som jag plågar mig igenom långpassen inomhus. Det positiva är att han kommer se mer av mig detta året, nu kan han bara öppna dörren så kommer jag finnas där. Hur bra? Är inte jag vääääärldens bästa flickvän så säg?

Jag är så redo för 10 dagars semester och ordentlig vila nästa vecka för att sen kliva på träningen igen. Det känns bra, riktigt bra. Ni är väl med mig hela vägen fram hoppas jag?

Puss!

16

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *