Bisma Eight Ubud


Är det något jag riktigt går igång på så är det att leta upp de där hotellen med det lilla extra och sedan pricka in alla rätt. Hotell har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag tycker det är riktig rolig och fascinerande miljö att vistas i. Så pass att jag har läst hotellmanagement, jobbat med nyöppning av hotell och ofta sitter och läser på olika hemsidor om olika kedjor, nyöppnade boutiquehotell och utmärkelser. Men nu är det inte det jag ska skriva om, även om jag hade kunnat fortsatt en bra stund på just det ämnet. Låt mig istället få ge er en liten glimt av våra 2 dagar på Bisma Eight i Ubud.

Hotellet som kallar sig för ett luxuöst boutique hotell (med all rätt) ligger ett stenkast från Ubud ”centrum”. Det tar ca 15 minuter att gå till Monkey Forest och va 10 min att gå till huvudgatan. Man svänger in från den livliga huvudgatan och kör sedan en liten bit på en liten grusväg. Helst plötsligt ser man, som ett stort betongblock mitt bland risfälten, hotellet. Man anar att det är något häftigt som gömmer sin innanför väggarna men man vet inte exakt vad. Men de stora panorama fönsterna och designlyktorna på rooftoppen där hotellets restaurang ”Copper” ligger belägen skvallrar om något alldeles extra.


Raka linjer, design och svala mörka färger med minimalistisk inredning. Det är så jag skulle vilja beskriva Bisma vid första anblick. Personalen är varm, mottagande och kompetent. Vi känner oss genast välkomna och blir glatt överraskade att de har noterat att jag fyller år nästkommande dag och därför gett oss en uppgradering på rummet. Det är mitt främsta tips för er som undrar hur vi 9 fall av 10 lyckas få de där superrummen. Vi ber alltid om uppgradering samt ser till att utnyttja alla förmåner vi har genom våra olika medlemskap. Vi är ju poäng-hunters av rang och missar aldrig en möjlighet att få det bästa för minsta möjliga betalning. Men man får dock inte glömma att smakar det så kostar det och det är något vi är villiga att betala för då vi båda är intresserade av hotell och vill resa i en standard som vi jobbar hårt för att kunna göra.


Vårt rum. Forest Suite, med balkong ut mot djungeln, egen tv-hörna och stort badrum med badtunna och separat vattenfallsdusch var helt fantastiskt. Jag tjöt rakt ut, med all rätt.

Hotellet har även ett litet studiogym som är öppet 07:00-20:00 med hantlar, crosstrainer, löpband, cykel och kabelmaskin. De håller även yogaklasser på morgonen och lånar ut cyklar. Stort plus!


Men det fetaste av allt var ändå poolområdet med sin infinity pool, smakfulla inredning och trevliga bar med bra drinkar. Ett extra plus för happy hour som började varje dag klockan 16:00 och slutade 19:00. Deras jalapeno Margaritas var dödliga, speciellt när man fick in 2 st på raken.


Vår första kväll hade jag gjort det enkelt för mig i min restaurangresearch (viktigaste av allt inför resor) och bokat bord på hotellets egna restaurang Copper. Jag hade läst om den och hotellet i Condé Nast, Mr & Mrs Smith samt i olika internationella resebloggar och efter ha kollat in den närmre på Instagram (tips: kolla alltid GEO taggarna på IG och hur bilderna ser ut från stället – säkrare än tripadvisor där företagen kan köpa sig till högre ranking). Och mycket riktigt, min bokning visade sig vara en god idé. Maten var riktigt bra med Amuse bouche och små mellanrätter som kom in, och vi åt den godaste krabbpastan någonsin. Och jag som inte ens är något större fan av krabba. Tonfisken var bra, ingen sensation, men bra! Däremot var den lilla rawkakan med cashewnötskräm och kokosmjölk en dröm. Slickade i mig allt, vände till och med upp och ner på skålen. Calle skämdes. Han brukar göra det.


Sist med definitivt inte minst – frukosten. Herreminjävla gud. Ser ni bananpankakorna med frostade cashewnötterna och kokosmjölken? Så drömmiga. Frukosten var a la carte upplägg vilket menas med att man beställer från en meny. Man får välja en ”huvudrätt” och sedan plocka på sides och andra tillbehör. Jag beställde: Cappuccino, spenatjuice, veganska bananpannkakor, äggröra på surdegsbröd, tomater med fetaost. Sen fick vi till croissanter, vanligt bröd och frukt.

Då vi hade tidig utcheckning på grund av att transporten som skulle ta oss till båtarna över till Gili redan skulle komma vid sju på morgonen så missade vi frukosten andra dagen, men proffsiga som hotellet är så packade de varsin frukostpåse åt oss med kaffe, frukt, croissanter och en matigare smörgås. Sånt förutsätter jag att hotell av denna standarden ordnar och frågar alltid efter den servicen vid sådana här tillfällen. Så våga fråga om ni har tidig utcheckning någon gång, man förlorar aldrig på att fråga, bara om man inte frågar.

Kommer skriva en liten kort Ubud-guide om några dagar, stay tuned!

0

3 kommentarer

  1. Heeeeej!
    Alltså det där hotellet ser helt magiskt ut! Har så länge velat åka till Bali så följer dina resa mer stor nyfikenhet! Kan inte du ägna ett till ( vet att du redan gjort ett inlägg om poäng) men göra ett mer fördjupande inlägg om tex hur ni gör för att uppgradera, vart man bäst bokar sina hotell och flyga andra bra hacks. Alla era supertips helt enkelt! Tusan tack för att du är så inspirerande!

  2. Heeeeej!
    Alltså det där hotellet ser helt magiskt ut! Har så länge velat åka till Bali så följer dina resa mer stor nyfikenhet! Kan inte du ägna ett till ( vet att du redan gjort ett inlägg om poäng) men göra ett mer fördjupande inlägg om tex hur ni gör för att uppgradera, vart man bäst bokar sina hotell och flyg. Alla era bästa tips

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *