Follow and unfollow – jakten på likes

Folk avföljer. Det är inga konstigheter. Det är heller inga konstigheter att de börjar följa igen efter ett tag. Kanske efter en graviditet när lusten och framförallt möjligheten att träna har kommit tillbaka. Eller efter en svacka när man är redo för sociala medier igen. Det är sunt och framförallt en del av livet, man kan inte tilltalas av allt alltid.

Ett exempel: Efter min olycka avföljde jag en del triathlonkonton varav en del vänner. Jag klarade inte av deras uppdateringar. Efter några veckor började jag följa dem igen, jag var redo och jag hade tagit ett ansvar gällande mitt egna mående.

Det fanns en tanke bakom på/av -följandet.

Sen finns det andra varianter, fortfarande med en tanke, men jag skulle mer kalla det en baktanke. Jag pratar om de personer som metodiskt följer och avföljer konton för att själv få fler följare. Eller ännu värre – de som använder botar vilket är ett mjukvaruprogram som är programmerat för att “agera”  relativt självständigt. Det finns tex chattbotar som har AI-integration m.m. Inom sociala medier har det länge varit populärt att köpa ett medlemskap för dessa botar och därmed slippa sitta själv med att följa på och av. En bot kan likea, avfölja, följa och till och med lämna kommentarer, allt för att öka din visibilitet och förhoppningsvis då få fler följare.

Resultatet blir dock, förutom några fler följare, ett gäng jävligt irriterade personer och ett skadat rykte. Det beteendet tillsammans med followtrains samt shoutout for shoutout är så jädra oproffsigt (och pinsamt) att jag numera direkt skriver till en person som jag märker sysslar med något sådant. Häromdagen var det en person som för 4:e gången på en månad började följa mig.

“Hej! Hur kommer det sig att du följer och avföljer mig? Är det en ny strategi? Med vänlig hälsning Joanna.”

Många svarar inte, avföljer direkt och håller sig borta. Men de som svarar ber om ursäkt och skyller på att de råkade avfölja när de skulle klicka in på email-knappen eller råkade avfölja av misstag när de rensade andra konton. Sen finns det faktiskt dem som erkänner att de har en bot som sköter detta åt dem då det är ett företagskonto som behöver nå ut till mycket folk.

Men då är frågan. Vill man inte bygga trovärdighet? Vill man inte få långsiktiga följare som faktiskt följer ens konto för att de genuint är intresserade?

 

60

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *