HUR VI VILLE ATT VÅRT BRÖLLOP SKULLE VARA (OCH BLEV)

Bröllop är högst individuellt och det finns egentligen inga ramar eller regler för hur ett bröllop ska se ut. Det är upp till brudparet, för i slutändan så är det deras största dag som man väljer att dela med sina närmsta. Och det var precis så vi resonerade när vi satte schemat och vibe:n för bröllopet. Vi följde våra egna önskemål och var enade om att fokuset skulle ligga på festen.

BRÖLLOPSLOOK
Jag har alltid vetat hur min klänning ska se ut vilket resulterade i att jag ritade upp den på några minuter på en skrynklig servett med ett gäng viktiga detaljer: Släp, handsydda stenprydda detaljer, lågt skuren sexig rygg med få knappar. Modellen är som mina slinkiga klänningar brukar vara, lite ledigt och väldigt “drog bara på mig detta.” Allt detta skapades från scratch av otroliga Faride på Farides Syatelje. Hon fångade alla mina önskemål och tillsammans skapade vi min drömklänning som innehöll alla mina önskemål. Jag betalade ca 10.000 kr (efter dragen kompis-rabatt) för att få den uppsydd inklusive 3 fittings. Ett oerhört bra pris för ett fantastiskt hantverk. Läs mer om bröllopslooken här.

3 DAGARS MEN FOKUS PÅ 2.
Vi ville ha tredagarsbröllop men ingen gemensam förfest dag 1. Varför? Dels för att vi alla skulle skjuta ut oss (jag känner våra vänner väl) och jag ville inte vara bakis eller att folk var bakis på mitt egna bröllop. Dessutom ville jag ha en intim middag med våra toasts och familjer då detta var första mötet mellan våra familjer. Så vi löste det med att styra upp en middag med förbokade mat och uppstyrd venue nere i byn där 80% av gästerna bodde. (60 gäster totalt). Sen körde vi en egen middag uppe på vingården där våra familjer och toasts/bestmans bodde. På fredagen var det dagen D och lördagen bestod av vinprovningar, poolfest och middag.

LOCATION
Som de flesta redan vet så hade vi vårt bröllop på Terreno. Men för dig om läser det här inlägget för första gången så valde vi Terreno på grund avmin koppling dit. Vi båda älskar Italien och jag har varit på Terreno 5 gånger innan och tycker att Sofia med familj samt team som driver vingården är fantastiska. Efter att jag och L var där nere i mars för en planeringshelg var det mer än givet. Men faktum är att vi redan bokade det dagen efter frieriet. Det var vår plan A och vi insåg sedan att tänk om vi får ett nej? Vad gör vi då? Vilket ledde oss in på plan B och C som landade i fjällen alt Skåne. Men ska jag vara helt ärlig så var jag inte alls sugen på de alternativen. Bröllopet andades Italien och jag var inställd på att få jobba riktigt hårt att få igenom det.

Vi var medvetna om att vårt val att ha bröllopet utomlands skulle medföra lite bortfall av gäster. Det är fullt förståeligt att man inte kan resa ner en långhelg till Italien och vi hade det i åtanke när vi skickade ut inbjudningarna. Men trots detta hade vi enbart 9 personer som inte kunde komma vilket vi var och är så tacksamma för. Tänk att så många som 60 personer kunde närvara på vår dag. Det är stort. Det är ett logistisk mirakel, framförallt när allt gick enligt plan, till och med väskorna som försvann på nedresan och dök upp 1 timme innan vigseln.

DAYPARTY & VIGSEL
Både jag och L älskar dagsfest, det är så mycket roligare med en ordentlig utskjutning på dagen och jag tycker oftast dagsfester blir mer levande. Så därför beslöt vi oss att gifta oss 12.45 på fredagen, mitt i ett pågående gardenparty. Jag gick in till Janice – Queen. En låt som L har dedikerat till mig och hade som önskemål att jag skulle gå in till. Därefter dansade vi ut till Barry White – My first, my last, my everything. Under vigseln hade vi 2 personliga låtar som spelades tillsammans med våra egna löften. Därefter fortsatte festen till olivlunden för brunch som pågick i 5 timmar. Medan gästerna tog sig bort till olivlunden fotograferades vi och därefter gjorde vi en gemensam entré till Levels – Avicci. Nivån var HÖG på samtliga vid 17.00 men absolut inte toppad.

Vi valde bort servering och trerätters. Det är för stelt och inte alls den känslan vi ville ha. För oss var det viktigt med stökiga långbord med flaskor på borden (men där första serveringen alltid servades) och mat som kom in i omgångar. Tänk dig tallrikar som räcks över bordet, vin som hälls upp när man själv vill ha påfyllning och skor som sparkats av under bordet. Långsittning i den allra härligaste form. Brunchen fylldes med fantastiska tal, sång och små kiss/rök och dans-pauser. Bland annat ett gigantiskt danståg med 60 personer som ringlade sig runt och in genom byggnader och tillbaka till olivunden.

Vid 19:00 dansade vi vår vals med en av våra absolut favoritlåtar av Prince (I would die for You – Rose Cousins, Bear’s Den, Christof van der Van) som efter 2 minuter mixades ihop med originallåten vilket betydde: fri dans. Därefter steg nivån ytterligare ett par hack när tårtan serverades, vilket såklart var en shotstårta. Vad annars?


BAR & DANSGOLV
Framåt 20:00 tiden öppnade baren och DJ-båset flyttades ner till gårdsplanen där dansgolv och bar blev vår tredje location för dagen. Långborden i olivlunden stod kvar då festen flöt runt lite överallt och skapade en härlig stämning över hela området. Framåt 20:30 dukades vikningen upp bestående av Pizza och rödvin. Baren var självklart fortsatt öppen.

TOASTS & BEST MANS
Vi var eniga om att Louise och Niklas skulle vara våra toast och blev överlyckliga när de båda tackade ja. Det finns ingen som hade gjort ett bättre jobb än dem. Vidare så ville jag att Alexander skulle vara min best man och min systerdotter Maja min brudtärna. L hade sin bror som best man. Fantastiska människor, helvete vad bra de är.

POOLPARTY
Dag 3 bestod av poolfest, vinprovning och brunch. Dj:s vid poolen, kalla öl och rosé i stora vinglas med is. Skön vibe och framförallt en dag då man kunde hänga och prata. Umgås. Ingen stress att skynda hem efter frukost utan bara en hel dag på en vingård under en varm sol med fantastiska människor. Dagen avslutandes med middag, lite tal och fortsatt fest in på småtimmarna.

MUSIKEN
För oss något av det viktigaste med hela helgen. Utan bra musik och utrustning faller det, min högst personliga åsikt. Men detta hade vi så klart löst med att grymma Josefina Hillman och Anna Wester spelade under fredagen och Lördag. 2 oerhört coola dj:s som levererade toppfest båda dagarna. Tjejer, ni är beyond.

FILM & FOTO
Ingen diskussion på den punkten. Både film och foto var prio och Maria Broström med team gjorde ett fantastiskt jobb. Har fått kortfilmen och väntar in den slutgiltiga filmen men med tanke på hur bra kortfilmen är så är jag inte orolig över slutresultatet. Och bilderna är precis som vi hade tänkt. Det är så oerhört viktigt (för oss) att ha bra bilder/filmer från bröllopet och det fanns aldrig någon tvekan om att inte lägga de pengarna.

DONT’S
Vi två tydliga regler för vårt bröllop. Det första var att det var barnfritt. Varför? No brainer. Barn och fest hör inte ihop och det är vår dag, det vill säga – vi vill inte ha några störningsmoment (argumentera emot så mycket du vill, men på ett sådant event är barn ett störningsmoment) samt att vi ville att våra gäster skulle slappna av helt. Detta var en vuxenfest som var högst olämplig för barn. Den andra regeln var att vigsel skulle vara helt mobilfri och att inga bilder fick läggas upp fören framåt kvällen. Varför? Hur roligt är det att gå in och mötas av mobilkameror istället för sina vänner samt att vi ville att alla skulle vara i nuet. Vi hade fantastiska Maria Broström med team som filmade och fotograferade allt. Sen ska jag vara helt ärlig, jag ville inte att något skulle postas fören jag hade postat. Jag ville vara den första som berättade för världen att vi äntligen var gifta.

LOGISTIK
Vi hade bussar som körde folk från Greve (byn) upp till vingården under fredag och lördag. Allt var ordnat. Bara att släppa loss.

BUDGET
Var hög. Vi ville ge vår familj och vänner detta samt även oss själva, såklart. Vi la x antal hundratusen på livets fest och hade utan att blinka gjort det igen. Det var och kommer för alltid vara den bästa dagen i mitt liv.

Summering: Det blev allt vi någonsin hade drömt om gånger 100.

TACK för en oförglömlig helg.

168

3 svar till “HUR VI VILLE ATT VÅRT BRÖLLOP SKULLE VARA (OCH BLEV)”

  1. WOW vilket härligt inlägg!!! Ser helt underbart ut och tack för att du delar med dig så generöst.

    Jag undrar hur du tänker kring att bjuda gäster på resa/boende vs att gästerna betalar själva när man har bröllop som innefattar övernattning och längre resväg?

    Tack för en härlig blogg.

    • Hej! Det är upp till var och en. Vi gjorde inte det då vi bjöd på allt annat. Men har man de resurserna så absolut:)

  2. GUD blev typ rörd av att läsa det här inlägget! Det strålar verkligen om er och alla gäster på bilderna. Det ser ut att ha varit ett magiskt bröllop!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *