Efter att jag fick testa Kias elbil e-Niro som helt gick på el (läs mer om den här) så fastnade jag med tankarna på en elbil. Som många av er vet så jobbar jag tillsammans med Kia detta året. Jag kommer testa lite olika modeller av deras bilar och de stöttar mig i mitt dagliga liv där jag många gånger behöver en bil för exempelvis ta mig till tävling eller träning. Så när jag fick hem min plug-in hybrid som är min primära bil under samarbetet så var som sagt valet ganska enkelt, jag kommer försöka köra i huvudsak på el.Kias laddhybrid funkar på så sätt att den kan köras på antingen el eller bensin.
Laddhybriden är förinställd på prioriterad eldrift. Då drivs bilen på el tills batterinivån blir låg, då tar bensinmotorn över. Vid kallt väder eller hög belastning kan bensinmotorn gripa in för att på så vis optimera räckvidden. Ett fulladdat batteri räcker upp till 58 km och det tar ca 2.5 timme att ladda upp batteriet om man har en snabbladdare, annars tar det runt 5 timmar vilket inte är någon big deal då man snabbt kan ladda upp om man är och storhandlar (de flesta affärer har kostnadsfria laddstolpar) eller över natten om man ställer sig på en E-On/Vattenfall märkt parkering med laddstolpar.
Jag räknade på hur mycket det kommer kosta mig att ta en laddhybrid istället för ta taxi eller en vanlig bil. Jämför man milkostnaden för en vanlig bil på diesel eller bensin och en laddhybrid så landar milpriset på ca 1.5 kr/milen istället för ca 10 kr/milen. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg om mitt samarbete med Kia så är jag oerhört stolt över att få jobba med ett företag som hela tiden utvecklar sin teknik för att reducera utsläpp och kunna till 95% återvinna sina bilar.
Så säg hej till min nya kompis! Jag tror vi kommer ha väldigt roligt i vår. Ni kan läsa mer om Kias laddhybrider på Kias hemsida här samt om mitt sponsorskap här.
0