Lunchträning på studion

Idag tog jag min träningsväska och begav mig till Söder för ett pass med Lovisa och Nathalie. Äntligen lite vikter och äntligen träning med Lovisa igen. Vi var ju som många av er vet i Thailand tillsammans i november på lite vacay med träningsfokus och jag gillade verkligen att teamträna med henne.

Som jag skrev på IG så råder det delade meningar gällande huruvida man ska träna tungt som konditionsidrottare eller ej. Ena lägret menar på att man ska träna närmast sitt mål och då köra uthållighetsstyrka medan det andra lägret (inkl mig själv) tycker att block med hypertrofi och maxstyrka är givet. Vilket man ser allt mer och mer bland elitidrottare. Självklart gäller det att periodisera och första alternativet är heller ej fel. Jag menar, jag lägger inte tunga knäböj på 95% av max veckorna innan en tävling. Men nu, när tävlingarna är inställda så har jag och Mattias fått planera om. Då ändrar jag även om i mitt styrkeprogram (lägger upp det åt mig själv) och lägger in tyngre block.

Ja, det är hemskt att springa intervaller med träningsvärk. Eller träna överhuvudtaget (kan knappt gå idag från igår, ännu mindre böja). Ja, jag känner mig inte lika spänstig. Och ja – man blir mer sliten vilket innebär en extra tanke vid planeringen. Men jag är också skadefri, min progressionskurva pekar uppåt och jag har jäkligt roligt så jag tränar mångsidigt och har en kropp som klarar det mesta. Extra plus är alla dejter med coola starka vänner.

Passet:

A Komplexövn. 5×3, v 120s

B1 Boxsquat bred, med SSB, 4×6 v 60s

B2 Floorpress omvänt grepp, paus 1 sek i botten, 4×6, v 60s

C1 Pullups smala pronerade, 4×5, v 60s

C2 Stående rodd pronerat grepp, 4×6, v 60s

Jag som redan har brutal träningsvärk från gårdagens pass skulle tagit det lugnt men böjen idag. Yeah right. Det gick sådär. Misstänker att jag kommer vagga fram som en anka imorgon.

Tack för idag tjejer!

27

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *