NICKS, ångrar ni ert val av rubrik såhär dagen efter?


Min första tanke när jag såg denna reklamen var ”hur tänkte ni nu? ”sen korrigerade jag min tanke till ”hur tänkte deras byrå?” OM de ens har någon? Vet inte vilket som är värst? Att någon med utbildning och en position att kunna påverka har suttit i ett möte och pitchat in denna rubriken som de har tyckt varit både ”slagkraftiga och rätt i tiden” eller att Nicks team har gått loss själva efter att ha inspirerats av Katrin Zytomierskas provokationsteknik. Eller så var det precis det de ville och lutade sig nöjt tillbaka med ett flin ”all reklam är bra reklam”?

Har vi inte kommit längre? Att dessutom pudla några dagar efteråt med ursäkten ”Hela vår ideologi på Nicks bygger på att man ska kunna njuta av det goda i livet. Att äta ska vara något positivt och vi försöker förbättra livsmedel så att det man äter inte bara är gott, utan också nyttigt.” Det är bra att Nicks kör en damage control och drar tillbaka kampanjen. Men ska vi vara ärliga, vad trodde ni skulle hända? Såvida man inte har bott under en sten de senaste åren så kan man inte ha missat det oerhörda engagemang mot kroppshets och psykiska ohälsan. Hur vi kämpar för att tycka om oss själva? Hur vi varje dag tvingas hantera tankar som påverkar vår självkänsla? Blir det bättre av att gå av bussen och mötas av en sådan text? För många av oss nej.

Är man dessutom i branschen som Nicks är då de samarbetar med en rad profiler som bland annat även har öppet pratat om sina tidigare ätstörningar och står för en sund inställning till mat där inga förbud finns borde man förstå att just detta val av marknadsföring är rent ut sagt jäkligt korkat?

Ät och ångra ingenting. Möjligtvis att ni såg denna reklamen.

0

0 svar till “NICKS, ångrar ni ert val av rubrik såhär dagen efter?”

  1. Men vi behöver också en kamp mot socker! Socker är en otrolig bov, vet själv hur beroende jag är! Skulle inte påstå att socker är bra, så om något företag där ute faktiskt kämpar för att göra världen nyttigare så är jag inte först att säga emot… håller med dom 50% och dig 50% skulle man kunna säga…

    • Hej Sara,

      Jag säger ingenting om socker, det är en debatt i sig och det är inte det jag vill ta upp med detta inlägg. Jag reagerar på hur de marknadsför sig och spär på en hets som redan finns tyvärr.

      Men tack för din kommentar och hoppas du får bukt med ditt sockerberoende 🙂

  2. Jag ser nedan kommentar och tänker, hur har ”En glass du inte ångrar dagen efter” med socker att göra? Jag tycker också det är superbra att fler och fler livsmedel inte tillsätter socker i allt och inget. Men det ENDA den rubriken säger är att folk kan känna ångest över att ha ätit en glass och är ändå inte det det sjukaste? Även nästintill att den säger att du BORDE ha ångest om du ätit en ”vanlig” glass dagen innan. Min lillasyster är idag 10 år och kan ibland redan påpeka att hennes mage ser lite ”pluffsig” ut, jag anser att bara det säger en del om vårt samhälle. Att hon då ska känna ångest över sin lördagsglass är bara helt befängt. Jag tycker inlägget är otroligt bra och viktigt att lyfta. En glass ska aldrig ge dig ångest, med eller utan socker, punkt. Hejja dig.

    • Tack Tanja!

      Ja, det handlar inte om socker. Det är en debatt i sig. Jag blir så jäkla förbannad på sådan reklam, tänker på min systerdotter som snart fyller 13 år – vad fan är det för jävla skev värld hon växer upp i?

      Stor kram!

  3. Man undrar jo verkligen vad dom tänkte här ja! Blev så j** forvånad när jag såg den. Snakk om å tråkke rett i salaten som vi så fint sier på norsk!

    • Jag tror faktiskt de är högt medvetna om vad de gjorde, tyvärr.

      Ha! Rekk rett i salaten, det sa alltid min norska chef jag had en gång i tiden! 🙂

  4. Bra att du tar upp detta! Det var som när något av de större milloppen (minns tyvärr inte vilket) marknadsförde på Facebook typ ”nu har du en anledning att träna bort all julmat, anmäl dig till x-loppet!”. Herregud, jag tränar inte för att kompensera bort det jag ätit, jag tränar för att bli stark, pigg och leva länge (men jag har också haft störda mat-tankar och känner så idag för de som i nuläget påverkas av det) Känns så jäkla sunkigt att använda sån här marknadsföring.

    • Men JA! Den såg jag också! Så jävla skev reklam.

      Bra inställning för träning du har! Kram till dig! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *