Q & A – Träna flera pass om dagen

 

Hur funkar det att träna så många pass om dagen? Är det något du gör nu under resan eller ska du fortsätta med det även efter? (Förlåt(!) om jag har missat om du redan skrivit om detta). Skulle vara jätteintressant om du skrev ett inlägg med hur det funkar att träna mycket, om det är en sanning elle myt att det är”farligt” att träna varje dag etc. Det är ju självklart individuellt men generellt:) eller du kanske har nåt tips på var man kan läsa bra fakta om sådant? 😀 sorry blev lite flummigt formulerat haha, hoppas du förstår vad jag menar typ, tycker sånt är intressant:) fortsätt kör hårt med träningen och allt! Du är en grym förebild!😀🙌

Bra att du frågar! Du är inte den enda som har ställt frågan och jag förstår att man undrar. Speciellt när det man matas med information från alla håll hur man bör träna. Men för att svara på din fråga, med en viktigt poängtering att allt jag delar med mig om träning utgår från mig. Det är min sanning, för mig. Det är lärdom och kunskap jag har läst mig till, studerat till samt fått på vägen. Det är kunskap från min coach och andra duktiga atleter i min närhet. Men det är format för mig. Med det sagt så kan jag återgå till just frågan.

Jag började förbereda mig för denna resan redan i december när jag åkte till Sri Lanka. Drog ner på träningen och la in flera vilodagar på raken, tror faktiskt jag vilade en hel vecka nu när jag tänker efter. Detta var enligt plan av mig och min coach. Allt för att tillgodose all träning från hösten samt låta eventuella skador och påfrestningar läka inför denna träningsresan då jag visste om att det skulle bli minst 2 pass om dagen. Detta är inget jag hade kunnat göra för två år sedan, inte i samma intensitet. Visst hade jag kunnat träna två pass om dagen, men det är skillnad på träning och träning, och det har jag tränat upp min kropp för.  Den tål det och det är även det jag har som mål med min träning. Att ha en stark, frisk och tålig kropp som klarar av 2-3 veckors block med hårdare träning. För det är just vad detta är, ett block. Att träna 2-3 pass om dagen i längre perioder tror jag inte på, det sliter mer än vad det ger,men att toppa sin träning på detta sättet passar mig perfekt. Att simma varje dag har nu, dag 13 utvecklat mig flera hack. Jag kan trycka på mer i min cykling och jag märker hur min kropp hanterar mjölksyra bättre i löpningen. Visst är jag trött nu på slutet, det är slitigt, speciellt för mig som har varit här i två veckor. Men det kommer jag även ha i åtanke när jag landar i Sverige. Då kommer minska volymen men höja kvalitén på mina träningar och fortsätta utvecklas.

Men man får inte glömma att jag mellan mina träningar ligger ner och vilar med en bok. Jag sover minst 8 h per natt och äter ORDENTLIGT. Det är där jag ser många slarva. Det funkar inte att träna så här mycket och slarva med maten eller tramsa runt med kaloriräkning.

Jag bränner flera tusen kcal under dagen men avslutar alltid dagen med ett överskott – för att kroppen ska orka och hantera all den träningsmängd jag utsätter den för. Jag vill ha resultat från resan, inte en nedbruten kropp.

Kram på dig, träna smart!

0

  1. Du är så klok! Intressant att höra om dina upplägg, träningspass och planer, en riktigt inspiratör 🙂

  2. Håller med, du är så klok!! Älskar verkligen din träningsfilosofi, och vad du inspirerar mig med den! Du och Lofsan är mina stora husgudar🤩🤩

  3. Jag tycker det låter jättelikt det du skriver. Att just äta och fylla på är svårare än man tror. Superviktigt för att orka ett tufft block. Magen känns proppfull. Här tror jag att många underskattar betydelsen av behovet av energi.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *