RACE WEEK

Vaknade 05:30 imorse och gav mig ut till Ekerö för ett sista cykelpass innan helgens tävling. Nog för att jag kommer cykla lite både på fredagen  men jag räknar inte det som något pass då jag mest ska rulla igenom benen en halvtimme samt känna igenom cykeln.

Det var som sagt en tidig morgon och jag njöt av att vara nästan helt själv på vägen ut till Ekerö. Mötte någon enstaka cyklist som var på väg till jobbet samt lite bilar, men annars var det väldigt tomt på folk. På schemat stod upptramp 30 minuter på runt 130-135 i puls och därefter 3×8 min intervaller i zon 5 där jag skulle ligga över 32 km/h. Det finns en slinga som heter FRA rundan på Lovön strax efter Drottningholm. Den är är ca 6-10 minuter beroende på vilken speed man har. Jag kör runt och vilar på efter allén tillbaka till ”start” och sedan går jag på intervallerna igen.

Får en del frågor kring hur min vecka innan ett lopp er ut så tänkte därför dela med mig av den i detta inlägget, och därmed ersätta ”Veckans träningslista” som brukar komma ut på fredagar, den kommer nu istället. Grundtanken är att jag ”halverar” allt sista veckan men ändå kör på, det har jag gjort på alla lopp och känns väldigt bra. Det enda som justerat av Coach Simon är att jag har exempelvis ibland springer rätt hårda korta intervaller 2 dagar innan ett lopp vilket har visat sig fungera väldigt bra för mig. Så hur ser veckan ut?

Igår körde jag lättare styrka med Alex på gymmet. Körde igenom hela kroppen samt gick i backe ca 20 minuter för att få igång benen.  Idag, (tisdag) cyklade jag som sagt 70 minuter varav ca 25 minuter av dem var hårt, resten skön rull. Imorgon ska jag simma lång tröskel 5 x 200 m i Hellas tillsammans med Anna och Jonas vilket ska bli riktigt härligt, ser framemot att dra på lite. Torsdag springer jag 4 km i ett ”skönt flowigt” tempo med små korta spurter inlagda lite här och där. Fokus är att hålla ett kvalitativt och drivande tempo där kroppen känns fräsch och svarar bra. Löpskolning (som alltid) innan passet som uppvärmning där jag bland annat kör hälkickar, tripping, höga knän och stegringslopp.

Sen är det fredag och dags att köra ner till Jönköping. Tänker att jag tar ut cykeln och rullar (väldigt lätt!) en halvtimme efter brief men annars är det vila och mat hela fredagen. Lördagen kickar jag igång systemet igen inför söndagen med att dra en lätt jogg på ca 20 minuter någon gång under dagen.

Upplägget känns bra och jag är lugn, däremot känns formen sådär. Väljer att ha is i magen och förtränga känslan av att jag inte riktigt har kroppen med mig. Det kanske lossnar, kanske inte. Huvudsaken att jag ser framemot tävlingen, vilket jag gör. Ska bli SÅ kul att köra Jönköping igen.

Sen ser jag väldigt mycket framemot att träffa alla, tävlingsbubblan är något alldeles speciellt. Vi ses i Jönköping! Hej!

0

  1. Jag har hört att det är bra om man inte känner sig helt i form för då brukar man vara det! Så den tanken tar jag med mig! 😊
    Jag körde ett kort mini-tri igår då jag tryckte på i alla grenar. Tror jag ska gå/jogga imorgon lite lätt samt simma sedan blir det vila och vitargo… Hoppas vi ses!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *