Räddar jag världen om jag slutar att flyga?

 

Mitt reseintresse öppnar ofta upp för samtal. Det är alltifrån bästa hotellet, att utnyttja systemet till sin ekonomiska fördel (kommer komma ett längre inlägg om det), resa smart och intressanta resmål. Ni som följer mig flitigt på instastories kan inte ha missat att både jag och min kille är väldigt flygintresserade och det händer att vi rattar in flightradar24 samt lyssnar på LiveATC där man kan lyssna på olika flygledartorn runt om i världen och dess kommunikation med piloter. Ja, vi kanske har tagit det till en nördig nivå. Men det är ett intresse som ger oss väldigt mycket glädje och har hängt med mig sedan jag var yngre och även resulterat i att jag har en IATA-examen och bland annat har jobbat på Finnair.

Det låter än så länge väldigt positivt inte sant? Det är det. Jag tycker om att dela med mig av livets alla härliga resor och hur vi tänker kring det hela. Men allt har en baksida och jag har på sistone fått en del kommentarer kring hur jag kan flyga så pass mycket med tanke på miljön och om jag klimatkompenserar något.


“Du har ett ansvar
.”

Absolut, men vem är du att avgöra om det jag gör är tillräckligt eller ej?

När jag senast som i måndags fick en kommentar här på bloggen gällande mina resor och under veckans gång har följt en diskussion i en annan blogg där diverse influencers  flygresor diskuteras hätskt och om jag ska vara ärlig, på en nivå som får mig att tänka på vrålande människor i grupp med högafflar och eldfacklor så kände jag att ett inlägg vore på sin plats.  Jag läste även i samma tråd man inte kan ursäkta sig med att man klimatkompenserar genom att undvika kött, välja bort bil, källsortera m.m. Ni får ursäkta, men jag tycker det skitsnack och är riktigt less på den häxjakt som råder. Folk gör så gott de kan, en del mer och en del mindre, och tycker jag att man kan släppa pekpinnarna. Det må låta hårt men hur trenden och utvecklingen fortskrider så kommer människan inte sluta att flyga. Världen fungerar inte så, infrastrukturen fungerar inte så och det är en smula naivt att tro något annat. Tror också det behövs lite ekonomisk styrning, så länge flyget är billigare än tåget, VEM är tillräcklig miljöhjälte då?

Ja, jag reser mycket. Jag är medveten om det och hymlar inte med att det jag ansvarar för en del av utsläppen. Men jag bidrar på mitt sätt genom att just göra sånt som inte “räknas”  och anses som the easy way out enligt ovanstående personer i diverse forum. Men man måste börja någonstans. Jag äger ingen bil, försöker gå/cykla och åka kommunalt så mycket så möjligt. Jag äter inte kött, försöker köpa så mycket så möjligt ekologiskt och svenskt. Jag tänker hållbarhet när jag handlar kläder och försöker hela tiden tänka ett steg längre som exempelvis klimatkompensera för en flygresa genom att bidra till olika projekt som är godkända av FN (CDM-projekt).  Detta system är framtaget för att man på ett säkert sätt ska kunna ta sitt klimatansvar genom att antingen räkna ut sin resas utsläpp på egen hand genom olika kalkylatorer som finns eller så kan man direkt klimatkompensera hos ett resebolag som erbjuder det som en extra tjänst. Och ja, hade det funnits som en obligatorisk kostnad för utsläpp på biljetten så som för flygskatter etc så hade jag betalt det utan att gnälla. Samma sak gäller donationer från företaget man jobbar på. Istället för att köpa julklappar till sina anställda så är ju en donation en bättre lösning. Eller är det att köpa sig fri från det dåliga samvetet och ansvaret? Kanske det, men det är åtminstone en handling, oavsett om den är skapad av samvetskval eller ej.

Det är inte svart eller vitt för mig. Och med det menar jag att det inte kommer bli aktuellt att tvärt sluta flyga. Det är inte så jag vill leva mitt liv. Det må låta hårt och oansvarigt – och det får jag i så fall stå för. Men jag tänker som såhär. Jag försöker dagligen göra så gott jag kan. Jag jobbar hårt, betalar skatt, tar hand om mina medmänniskor, tar mitt ansvar i helhet i samhället och är överlag en bra medborgare. Om man bortser från mitt flygintresse och ovilja att sluta flyga helt för miljön. So be it. Men jag gör så gott jag kan för världen, och det innefattar att göra rätt för sig på andra vis än att undvika flyget.

 

Så svaret är: Ja, jag klimatkompenserar och nej, jag kommer inte sluta flyga. Däremot är jag väldigt medveten om volymen på mitt resande – och det är något jag alltid kan sträva efter att förbättra/förändra.

Vill ni läsa mer om klimatkompensation kan ni göra det: här, här och här.

27

10 svar till “Räddar jag världen om jag slutar att flyga?”

  1. Än en gång vill jag säga: I FUCKING LOVE U!!!
    Asså jag är så trött på alla duktigpetters som skryter med att de tänker sluta flyga. Ok fine. Du räddar inte världen om du trot det. Precis som att jag inte räddar världen med att vara vego eller att jag inte handlat några kläder på ett år eller inte äger en bil. Jag är inte perfekt, jag gör det lilla jag kan som funkar för mig. Men det större ansvaret ligger faktiskt inte på individen, det ligger på storföretagen som är ansvariga för sjuka mängder utsläpp. Så snälla hetsa på dem att de ska ta sitt ansvar istället.

    Aaah skönt att ventilera sin frustration lite haha…

    • Haha ventilera på. 🙂

      Fastnade väldigt mycket vid din kommentar “Jag är inte perfekt, jag gör det lilla jag kan som funkar för mig. Men det större ansvaret ligger faktiskt inte på individen, det ligger på storföretagen som är ansvariga för sjuka mängder utsläpp. Så snälla hetsa på dem att de ska ta sitt ansvar istället.”

      Ja, det är lite så jag tänker. Det blir så fel att peka finger på enskilda personer – ÄVEN om vi alla har ett ansvar, men då ska väl alla gå under samma ansvarsområde? Ah, det är en fråga som man kan vrida och vända hur många gånger om.

      KRAM och tack för dina tankar 🙂

  2. Jag håller helt med! Flyger varje månad och tyvärr är det inget ja kan sluta med.
    För då måst jag byta jobb.

    Fortsätt vara du!

    • Tack!

      Ja, det är en avvägning. För det är tyävrr så mycket mer som spelar in än bara att “sluta flyga.”

      KRAM

  3. Ok, du vill fortsätta flyga och försöker motivera det på olika sätt. Att du inte har ett personligt ansvar. Att du inte har någon bil. Att du klimatkompensera. Att viktigpettrar bara gnäller. Jag fattar.

    Men det här är ju väldigt enkelt egentligen: gå in på vilken sån här sajt som helst som beräknar dina utsläpp på ett år och skriv in ditt boende, alla morötter, bussresor, jeans osv du köper på ett år. Och så flygresor så klart. Och så ser vi var du hamnar. Hållbar nivå enligt Stockholm Resilience Center är 2 ton CO2 / person och år. Det är bara DU som kan påverka DINA utsläpp. Dessutom har du många följare som du också påverkar.

    Det är inte speciellt sexigt att förstöra miljön. Det kommer folk snart att fatta. The hard way liksom.

    • Jag försöker inte motivera något, det är så det är. Jag reser en del med mitt jobb och jag reser en del utanför mitt jobb – det är så verkligheten ser ut och så jag lever mitt liv. Om det gör mig till en miljöbov i era ögon? Ja. Och det är beklagligt, sen är det upp till dig om du uppfattar det som gnäll.

      Men jag vet vad jag gör för annan nytta i samhället och det räcker så. Däremot tycker jag flygdebatten är en smula snedvriden. Istället för att bedriva hetsjakt på personer som flyger bör man istället räkna flygtimmarna. Enligt Transportstyrelsen så gick antalet flygtimmar för svenskreggade plan ner från 289 861 timmar år 2015 till 259 433 år 2016. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att som man räknar hur många bilar passerar in och ut från en stad varje dag när man diskuterar biltrafikens miljöpåverkan, varför inte ta detta i beaktning när det kommer till flygplan?

      Får jag fråga dig, äter du kött? Eller nej vänta – du får göra precis som du vill. Animalieproduktionen står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Konsumtionen av kött är därför — oavsett var och hur det har producerats — förknippad med stor klimatpåverkan. De höga växthusgasutsläppen från produktion av kött beror till största delen på att det går åt mycket mark för att producera foder.Flyget står för ca 2 procent enligt transportstyrelsen och jordbruksverket.

      Jag slutade med kött förra året, men inte är jag inne på varenda profils blogg och instagram och hetsar dem och säger åt dem vad de ska göra för det.

      Det är osexigt att bedriva sin ståndpunkt på det sättet.

      • Kul att du tar upp klimatpåverkan från livsmedel. Jag har jobbat med just detta mer än tio år.

        Berätta nu: på vilket sätt skulle jag kunna påverka dig att göra en förändring av ditt flygande på samma sätt som du har förändrat dina val av livsmedel? Det får gärna vara sexigt 😉

        • Hej igen.

          Jag tror tvärtom, jag tror människor är kapabla till mycket mer än du tror. Men du, jag tror vi ska vara överens om att vi är ej är överens i frågan huruvida man ska diktera för människor hur de ska leva sitt liv. Däremot miljöfrågan är en annan sak självklart är det ett problem, men inte helt svart eller vitt tycker jag. Pratade om det senast jag åkte tåg med en resenär som framförde sin åsikt på ett mycket respektfullt och intressant sätt.

          Jag fick med allt jag ville ha sagt i mitt förra svar. Gällande din fråga kring hur du skulle kunna påverka mig att göra en förändring av mitt flygande har jag tyvärr inget konkret svar att ge dig. Jag läser på i min takt, men betydelsefulla förändringar varje dag, blir klokare med året. Så det bästa du kan göra är att utbilda dina andra militanta miljövänner hur man approachar andra som ej lever som ni. Hur man kan resonera utan att skrämma bort. Som tex du nu, efter några inlägg fram och tillbaka ställer du en viktig och inbjudande fråga till mig vad DU kan göra. Det är rätt väg att gå. Det uppskattade jag. Inte att skrika högt som att jag dödar planeten och att jag ska tänka på mina barn.

          Snabb fråga – alla ni som har kommenterat här inne är medlemmar på ett och samma forum på FB. Är det därifrån ni inriktar er på en person?

          Ha en fin måndag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *