Take your vitamins


Behöver man ta vitaminer och varför? Den frågan kommer upp väldigt ofta och jag delad i den debatten. Det är som med proteinpulver. Jag dricker sällan proteinshakes för jag är av åsikten att jag vill få i mig så mycket så möjligt genom ren mat. Jag brukar dock alltid ha i protein i mina smoothies och brukar även addera en proteinshake till mitt vanliga mellanmål under intensiva träningsperioder där jag känner mig mer hungrig än vanligt och inte vill riskera att gå på underskott. Men som sagt, det är upp till var och en, och när det kommer till vitaminer så vill jag helst inte knapra för mycket som vandrande pillerfabrik, men där jag befinner mig just nu med min träning så behöver vissa tillskott i min varierande kost som annars täcker behovet.

I många av kroppens funktioner så spelar vitaminer  och mineraler en viktig roll. De tillsammans med fett, protein och kolhydrater bygger, reparerar och försörjer de celler och vävnad efter dess behov.  Järn för att kunna bilda hemoglobin, ett protein i blodet som transporterar syre från lungorna till bland annat musklerna och hjärnan, Kalcium och magnesium för skelett och musklernas funktion, B-vitaminerna för ämnesomsättningen och så vidare.

Det finns mängder av information och studier kring kosttillskott, och jag rekommenderar er alla att läsa på mer djupgående.

Vilka vitaminer ingår i min kost?

Varje morgon, direkt när jag vaknar, så tar jag Omega 3, D-vitamin och Beet Speed (nitrat & rödbeta).

30 minuter innan jag går och lägger mig tar jag Zink, Multivitamin och Magnesium.

Varför?

Omega 3: Dämpar inflammation, hjälper hjärta och kärl och ska motverka stelhet och smärta i leder. Det är lite som kroppens ”smörj-medel” tillsammans med Omega-6 kan man säga. Läste även en artikel om hudens egna naturliga lyster sammankopplat med Omega-3 vilket är väldigt positivt, för naturligt glow är alltid välkommet.

D-vitamin: Förutom den rätt självklara anledningen att vi bor i ett land som saknar det solljus vi behöver för att hålla våra d-vitamin nivåer uppe så är även d-vitamin bra för muskeltrötthet, tänder och ökat immunsystem. Studier säger även att d-vitamin kan hämma depression (vilket kan kopplas ihop till vårt härliga mörker här i norden.)

Beet Speed: Jag har läst en del studier gällande löpning och rödbetsjuice vilket har resulterat i att jag alltid dricker koncentrerad rödbetsjuice (minst 95%) innan tävling. Forskarna tror att det är nitrat som är den verksamma substansen i rödbetsjuice vilket vidgar juicen blodkärlen, som ökar blodgenomströmningen och tillgången till kväveoxid i kroppen. Vilket i en studie från England har konstaterat att rödbetsjuice ökade uthålligheten med 16%. Och i med att jag springer rätt mycket just nu och ligger rätt högt i mina pulszoner på vissa av mina pass har jag börjat ta tillskott av rödbeta i pillerform nu. Vi får, det kanske bara är placebo, vem vet.

Zink: Bra för immunsystem, hår och inte minst naglar. Men framförallt så är Zink en av våra absolut viktigaste mineraler för oss som tränar hårt.  Våra ögon består till stor del av zink men även vår hjärna, muskelmassa och skelett utgörs till stor del av just zink.

Magnesium: Tillsammans med Zink så är även magnesium ett viktigt tillskott i ett aktivt liv. Framförallt för sömnen, muskler/leder (bra för kramp), sötsuget och tarmar. Studier har även visat att magnesium kan verka mot depression och nedstämdhet, men jag väljer att inte gå in närmare på det då jag inte har tillräckligt med kunskap.

Multivitamin: Tänker att det täcker det jag missar. Har ingen vidare förklaring, har alltid tagit det under vintern. Kan inte skada tänker jag.

Ha en fin dag, hej på er!

0

4 kommentarer

  1. Jag försöker också få i mig allt jag behöver via maten, men kompletterar också med flera av de tabletter som du tar. Och eftersom jag bor i ett ännu större mörker än vad du gör så tar jag dubbla doser av D-vitamin under vinterhalvåret :). En undran: varför tar du ditt zink på kvällen? Jag är bara nyfiken om det är bättre än att ta det på morgonen? Sjukt bra cyklat i morse också!
    Kram!

    1. Hej!

      Har fått tipset av en person som jobbar med nutrition att ta zink-tabletterna på kvällen. 🙂

      Tack så mycket! Det var grisigt. Ha!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *