,

Testar Kia e-Soul

I samarbete med Kia

Som jag skrev i detta inlägget gällande elbilar så är, eller har, min kunskap för denna typen av drivmedel inte varit överdrivet stort. Men med takt att mitt samarbete med Kia har utvecklats har jag fått lite mer kött på benen och blivit tryggare i att köra elbil. För ja, jag ska vara ärlig. I början kändes det omständigt och lite lätt stressande. Vad händer om jag inte hittar ett eluttag i tid? Och om jag hittar el – tänk så är det fel uttag?

Mitt samarbete med Kia är inte bara att vara deras ambassadör, springa Kia Fjällmaraton och köra en Kia. Samarbetet innebär även att lära mig mer om Kias olika typer av bilar men framförallt om elektrifiering och alternativa drivkällor. Det är en hel del elektrifierade bilmodeller som släpps till 2025. Totalt fem hybrider, fem laddhybrider och fem rena elbilar. Något som intresserar mig och framförallt utmanar mig.

När jag fick till mig att jag skulle få testa deras nylanserade elbil Kia e-Soul så tänkte jag direkt – perfekt, nu ska jag testa den ordentligt. Ni vet, utmana den och använda den så mycket jag kan. Mina promenader/cykelturer fick bli lite lidande under den veckan – hur långt skulle jag egentligen komma på en laddning?

Kia e-Soul har en räckvidd på upp till 452 km beroende på körsätt, vattenkylt batteri som medger upprepande snabbladdningar och är helt utan utsläpp av CO2 vid körning. Den är dessutom jäkligt tyst och det känns lite som att köra ett rymdskepp.

Så hur gick det då?

När jag hämtade bilen på Kia Motors i Upplands Väsby så var den fulladdad 100 % dvs 431 km. Jag körde därefter in om Kista, hämtade Calle och körde hem (totalt 26.7 km). Därefter körde jag till Plantagen Bromma, hämtade växter, handlade och hämtade ett paket (totalt 25 km). Två dagar efter körde jag fram och tillbaka för att springa trail vid Segeltorp (totalt ca 31 km). Fotade content med Ida samt letade efter en lämplig location för ett annat samarbete (totalt 24 km). Körde därefter till ett möte (totalt 6 km).

Har alltså totalt kört 112.7 km på en vecka vilket lämnar ca 318.3 att förbruka. Det vill säga runt 70%.

Har även ett kort från Bee som ligger redo ifall att jag skulle behöva ladda bilen på exempelvis Ica Maxi där vi ofta handlar. Kostnaden för elen är 3- 5 kr per kWh beroende på vilken laddkabel man har.

Det är väldigt smidigt att hitta laddstationer då bilen har sitt egna nät och är uppkopplad vilket gör det väldigt smidigt att positionera sig och hitta närmast laddning. Det är inte meckigt längre och min tävlingsinstinkt kommer lite igång av att se hur långt jag kommer innan jag behöver ladda upp bilen igen.

Jag fick frågan om vilken bil av de jag har testat hittills gillar bäst och det är faktiskt jämt lopp mellan ProCeed och e-soul. Visst är hybriden snygg, skön att köra och rymmer mycket, men det var mer sting i Proceed och e-Soul är en perfekt citybil.

Det var sista bilen jag testade på ett par månader, i nu fortsätter sommaren med att kör jag min vanliga laddhybrid och det är även den bilen som kommer ta mig och Manne upp till Åre för Kia Fjällmaraton. Ser SÅ framemot det.


0

2 svar till “Testar Kia e-Soul”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *